وهابیت:مکتب تفکیک یاجریان نو اخباری گری
3-2-3)مکتب تفکیک یا جریان نو اخباری گری
در دوران معاصر ظاهرگرایی جریانی مقطعی و زودگذر در تاریخ تفکر اسلامی نبوده، بلکه یک جریان دامنه دار در طول تاریخ بوده که در هر دوره ای با نام و مسمای خاصی نمود و ظهور یافته است. در دوران معاصر نیز با نام مکتب .تفکیک پا به عرصه ظهور گذاشته است آنچه به عنوان«مکتب تفکیک »خوانده میشود عمری کمتر از یک سده دارد. اصط لح«مکتب تفکیک» در اوایل دهه هفتاد شمسی از سوی محمدرضا حکیمی نوبیسنده معاصر از راه نگارش کتابی به همین عنوان بر سر زبانها افتاد. مقصود از تفکیک این اعتقاد آن است که حقایق دین راستین و معرفت صحیح صرفا همان ،معارفی است که در قرآن کریم آمده و بوسیله پیامبر اکرم(ص)و ائمه (ع)تعلیم داده شده است.(حکیمی 1305 ،189)این دیدگاه از این رو تفکیک نامیده شده است که مدافعان این دیدگاه تلاش می کنند میان «معارف قرآن کریم که توسط پیامبر اکرم(ص) و اوصیای ایشان تعلیم داده شده» و«سایر آموزه ها » تفکیک ،نمایند. مقصود از سایر آموزه ها بیشتر آموزه های فلسفی و عرفانی است.(ر. ک:همان49- 40 )به عبارت .دیگر، مقصود از تمایز و تفکیک، جدایی بین قلمرو معرفتی وحی با قلمرو معرفتی عقل وعرفان است تاسیس مکتب تفکیک را به مرحوم میرزا مهدی اصفهانی نسبت می دهند. دورس معارفی مرحوم میرزا دو ویژگی مهم داشت: یکی تکیه فراوان بر روایات معصومان و لش برای خالص سازی معارف دینی از هرآنچه ،سخن غیر معصوم است و دیگری مخالفت شدید با حکمت و عرفان.(وکیلی1362 ،15- 53 ) سیدجعفر سیدان و محمدرضا حکیمی برجسته ترین چهره ها ی مکتب تفکیک جهان معاصر هستند. محمدرضا حکیمی بعد از انق لب با مسکن گزیدن در تهران و تدوین آثاری از خود به ترویج مکتب تفکیک مشغول .است بنابراین هرچند به تصریح پیروان مکتب تفکیک، این مکتب پیشینه ای بیش از یک قرن ندارد، اما با مطالعه و تحقیق روشن میشود که مبانی مکتب تفکیک در کلام پیشینیان یافت می ، شود، درواقع مکتب تفکیک جریانی است که در ارزش و اعتبار روش عقلی تردید دارد، تردید در اعتبار روش عقلی موجب می گردد که این جریان به ورطه ظاهرگرایی در افتد و جریان ظاهر گرایی یک حرکت و جریان جدید و نو در فهم متون دینی نیست، بلکه این جریان یک حرکت پرشتاب و تاثیرگذار بوده که ازدوران و .تا به امروز ادامه داشته است البته ناگفته نماند که با تقسیم مکتب تفکیک به سه دوره، می ،توان گفت که نسل(دوره)دوم اصحاب تفکیک تا حدودی و بصورت ظنی و نسل سوم اصحاب تفکی ک به طور کامل از نفی ارزش و اعتبار عقل دست کشیده ،و به صراحت به اعتبار آن تاکید دارند.(ر.م: عبدی1362 ،30- 98 )