عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه194

سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۰۳ ب.ظ

«١٩٤»اَلشَّهْرُ الْحَرامُ‌ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ‌ وَ الْحُرُماتُ‌ قِصاصٌ‌ فَمَنِ‌ اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ‌ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‌ بِمِثْلِ‌ مَا اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ‌ وَ اتَّقُوا اللّهَ‌ وَ اعْلَمُوا أَنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الْمُتَّقِینَ‌ 
ماه حرام در برابر ماه حرام و(اگر دشمنان احترام آن را شکستند و با شما جنگ کردند،شما نیز حقّ‌ دارید مقابله به مثل کنید.زیرا)حرمت‌ها را(نیز)قصاص است و هرکس به شما تجاوز کرد، به‌مانند آن تجاوز،بر او تعدى کنید و از خدا بپرهیزید(که زیاده‌روى نکنید)و بدانید که خداوند با پرهیزگاران است. 
نکته‌ها: 
قبل از اسلام در میان عرب‌ها،هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت که در آن ماهها جنگ،حرام و ممنوع بود،سه ماه آنها پى در پى که عبارتند از ذى‌القعده،ذى‌الحجّه و محرم، و یکى هم ماه رجب که جداست.حتّى یکى از علل تسمیه ماه ذى‌القعده آن گفته‌اند که در این ماه قعود از جنگ لازم است. 
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش‌بس اعلام نمود،ولى دشمن همیشه در کمین است تا از فرصت‌ها سوءاستفاده کند و چه‌بسا با خود فکر کند که چون مسلمانان در این ماهها موظف به رعایت آتش‌بس هستند،پس به آنها حمله کنیم.این آیه مى‌فرماید:اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند،شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماهها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید.زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ‍‌ نظام اسلامى از حرمت این ماهها بیشتر است،و هرکس حرمت‌ها را شکست باید مورد قصاص قرار گیرد.سپس به عنوان یک قانون کلّى مى‌فرماید:هرکس به شما تجاوز کرد،به همان مقدار به او تعدّى کنید.و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نکنید و بدانید که خداوند با متّقین است. 
صاحب مجمع البیان در ذیل آیه مى‌گوید:در مورد غصب نیز مى‌توان با استدلال به این آیه تقاص کرد،یعنى از مال غاصب تقاص نمود. 
پیام‌ها: 
١-همه‌ى زمان‌ها یکسان نیستند،حرمت و ممنوعیت بعضى ماهها باید حفظ‍‌ شود. «اَلشَّهْرُ الْحَرامُ‌» 
٢-در اسلام بن‌بست وجود ندارد.حفظ‍‌ اسلام و جان مسلمان‌ها بر حفظ‍‌ احترام مکان‌ها و زمان‌ها مقدّم است. «فَمَنِ‌ اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ‌ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‌» 
٣-اسلام،دین تجاوز و تعدّى نیست،ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى‌پذیرد. «فَمَنِ‌ اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ‌ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‌» 
٤-حتّى در برخورد با دشمنان،عادل باشیم. «فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‌ بِمِثْلِ‌ مَا اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ‌» 
٥-سیستم قانون‌گذارى باید به نحوى باشد که موجب یأس مسلمانان و جرأت کفّار نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فَاعْتَدُوا... بِمِثْلِ‌ مَا اعْتَدى‌» 
٦-رعایت تقوا حتّى به هنگام جنگ،از اصول تربیتى اسلام است. «اِتَّقُوا اللّهَ‌» 
٧-اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید،از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود.و گمان نکنید عدالت و تقوا پیروزى شما را به تأخیر مى‌اندازد. 
«بِمِثْلِ‌ مَا اعْتَدى‌... وَ اتَّقُوا... وَ اعْلَمُوا أَنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الْمُتَّقِینَ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۲۶
محمدرضا زارع

نظرات  (۱)

معجزه جاوید

پاسخ:
کلام خدا است دیگر!!!
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی