عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه189

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۳۶ ب.ظ

«١٨٩»یَسْئَلُونَکَ‌ عَنِ‌ الْأَهِلَّةِ‌ قُلْ‌ هِیَ‌ مَواقِیتُ‌ لِلنّاسِ‌ وَ الْحَجِّ‌ وَ لَیْسَ‌ الْبِرُّ بِأَنْ‌ تَأْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ ظُهُورِها وَ لکِنَّ‌ الْبِرَّ مَنِ‌ اتَّقى‌ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللّهَ‌ لَعَلَّکُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌ 
از(حکمت)هلال‌هاى ماه از تو سؤال مى‌کنند،بگو:براى آن است که مردم اوقات (کارهاى خویش)و زمان حج را بشناسند.(اى پیامبر به آنان بگو:)نیکى آن نیست که(در حال احرام حج،)از پشت خانه‌ها وارد شوید،بلکه نیکى آن است که تقوا پیشه کنید و از درها وارد خانه‌ها شوید،از خداى بترسید،باشد که رستگار شوید. نکته‌ها: 
کلمه«مواقیت»جمع«میقات»به زمان یا مکانى معیّن گفته مى‌شود که براى انجام کارى مشخّص شده باشد. 
در این آیه ضمن پاسخگویى به سؤال گروهى از مردم که از پیامبر صلى الله علیه و آله درباره هلال ماه مى‌پرسیدند،به مواردى اشاره دارد که با هم آن را بررسى مى‌کنیم:اى پیامبر! به آنها که از فایده‌ى جلوه‌هاى مختلف ماه مى‌پرسند،بگو:آن تغییراتى که در ماه پدید مى‌آید،براى مردم وسیله‌ى وقت‌شناسى و تقویم همگانى و طبیعى است.یکى از امتیازات اسلام این است که برنامه‌هاى خود را با مقیاس‌هاى طبیعى،عمومى و مجانى طرح مى‌کند،مثلاً براى تعیین مقدار آب کُر،وَجب را مقیاس قرار مى‌دهد و یا براى تشخیص وقت نماز،طلوع و غروب و زوال خورشید را مطرح مى‌کند.و براى آغاز و انتهاى ماه رمضان و یا ایام حج، هلال ماه را ملاک قرار داده است.اشکال مختلف ماه نیز،حکم یک نوع تقویم عمومى را دارد که در اختیار همه است.نیاز به تقویم و تاریخ،لازمه‌ى زندگى اجتماعى است و بهترین وسیله عمومى براى این تقویم همین است که افراد اعمّ‌ از باسواد و بى‌سواد در هر کجاى عالم با یک نگاه و در یک‌لحظه بتوانند روزهاى ماه را تشخیص دهند.سپس مى‌فرماید: 
نیکى در آن نیست که در حال احرام،به جاى استفاده از دَر براى ورود به خانه،از پشت خانه و بیراهه وارد شوید و این عقیده،خرافه‌اى بیش نیست که در حال احرام باید از پشت خانه‌ها وارد شد. 
هر کارى راهى دارد و باید از مجراى طبیعى و راهش وارد شد.براى انجام هر کار زمان مناسب،شیوه مناسب و رهبر مناسب لازم است.همان گونه که زمان از طرف خداوند به‌وسیله ماه و هلال معیّن مى‌شود،رهبرى نیز باید از طرف خداوند تعیین شود.بنابراین معناى آیه چنین است:از هلال براى وقت‌شناسى استفاده کنید و در روش انجام امور،به دستورات آسمانى و رهبران مراجعه کنید و بیراهه نروید.سعادت و خوشبختى،راهى دارد که باید از راهش وارد شد و در انتخاب زمان،روش و رهبر از خدا بترسید تا شاید رستگار شوید. 
امام صادق علیه السلام فرمود:مراد از آیه «وَ أْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ أَبْوابِها» آن است که هر کارى را از راهش وارد شود. ١و امامان معصوم علیهم السلام فرمودند:ما آل محمّد باب خداوند هستیم. 
و پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:من شهر علمم و على درب آن است. ٢
در این آیه جمله «وَ أْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ أَبْوابِها» میان دو«تقوى»قرار گرفته است،شاید این رمز آن باشد که شناخت راهکار و ورود و خروج در امور،نیاز به تقواى فوق‌العاده دارد و کسانى که تقواى کمى داشته باشند بازهم بى‌راهه مى‌روند. 
شاید معناى آیه چنین باشد:مردم که درباره هلال از تو مى‌پرسند،جوابى درخور فهم آنان بگو که این هلال راهى است براى شناخت زمان و نظم امور دینى.امّا اگر مى‌خواهید چگونگى تغییرات ماه را بفهمید،باید از راهش وارد شوید و مطالعه کنید و درس بخوانید. 
این مطلب را قرآن در این قالب بیان فرمود که برّ و نیکى،بیراهه رفتن نیست،بلکه باید هر کارى را از راهش وارد شد و راه شناخت تغییرات جوّى،تحصیلات دراین‌باره است. 
پیام‌ها: 
١-حرکت کرات و ماه،داراى برنامه و زمان‌بندى دقیقى است که مى‌تواند در برنامه عبادت و نظم امور زندگى مردم مؤثر باشد. ٣«قُلْ‌ هِیَ‌ مَواقِیتُ‌ لِلنّاسِ‌» 
٢-اگر جمادات و کرات آسمانى نظم دارند و براى انتظام امور انسان‌ها جهت‌گیرى شده‌اند،شرط‍‌ انصاف نیست که ما موجوداتى بى‌نظم و بى‌حساب و رها باشیم. «قُلْ‌ هِیَ‌ مَواقِیتُ‌ لِلنّاسِ‌» 
٣-در پاسخ به سؤالات،جوابى دهید که سؤال‌کننده بفهمد و مورد نیازش باشد. 
«قُلْ‌ هِیَ‌ مَواقِیتُ‌ لِلنّاسِ‌» 
٤-اسلام،با آداب و رسوم جاهلى و خرافى مبارزه مى‌کند. «لَیْسَ‌ الْبِرُّ بِأَنْ‌ تَأْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ ظُهُورِها» ٥-برّ و نیکى را نباید از خرافات،عادات و سیره نیاکان بدست آورد،بلکه راه شناخت برّ،در چارچوب فرمان وحى و رهبران معصوم علیهم‌السلام و شیوه‌هاى منطقى است. «لَیْسَ‌ الْبِرُّ... وَ لکِنَّ‌ الْبِرَّ» 
٦-هرگاه راهى را بستید،راه صحیحى را نشان بدهید. «لَیْسَ‌ الْبِرُّ... وَ لکِنَّ‌ الْبِرَّ» 
٧-ارزش مفاهیم دینى،زمانى است که در افراد جلوه کند.بجاى اینکه بگوید: 
نیکى تقواست،فرمود:نیکى،متّقى است. «وَ لکِنَّ‌ الْبِرَّ مَنِ‌ اتَّقى‌» 
٨-بیراهه رفتن تقوا نیست.اگر از سیره عقلا و اولیاى خدا سرپیچى کنیم و نام آن را تقوا و خودسازى بگذاریم منحرف شده‌ایم. «أْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللّهَ‌» 
٩-بکارگیرى روشهاى نادرست و غیر منطقى براى انجام امور،خلاف تقواست. 
«وَ أْتُوا الْبُیُوتَ‌ مِنْ‌ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللّهَ‌» 
١٠-حفظ‍‌ وقت و مراعات نظم در کارها و عبادات،یکى از مصادیق تقوا و فلاح است. «مَواقِیتُ‌ لِلنّاسِ‌... لَعَلَّکُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌» 
١١-رستگارى،نهایت تکامل است.بسیارى از دستورات،براى رسیدن به تقواست،ولى در این آیه،تقوا مقدّمه‌ى رستگارى است. «اِتَّقُوا اللّهَ‌ لَعَلَّکُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۲۱
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی