عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه187

دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۱۳ ب.ظ

#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\

 

 

 

«١٨٧»أُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ لَیْلَةَ‌ الصِّیامِ‌ الرَّفَثُ‌ إِلى‌ نِسائِکُمْ‌ هُنَّ‌ لِباسٌ‌ لَکُمْ‌ وَ أَنْتُمْ‌ لِباسٌ‌ لَهُنَّ‌ عَلِمَ‌ اللّهُ‌ أَنَّکُمْ‌ کُنْتُمْ‌ تَخْتانُونَ‌ أَنْفُسَکُمْ‌ فَتابَ‌ عَلَیْکُمْ‌ وَ عَفا عَنْکُمْ‌ فَالْآنَ‌ بَاشِرُوهُنَّ‌ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ‌ اللّهُ‌ لَکُمْ‌ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتّى یَتَبَیَّنَ‌ لَکُمُ‌ الْخَیْطُ‍‌ الْأَبْیَضُ‌ مِنَ‌ الْخَیْطِ‍‌ الْأَسْوَدِ مِنَ‌ الْفَجْرِ ثُمَّ‌ أَتِمُّوا الصِّیامَ‌ إِلَى اللَّیْلِ‌ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ‌ وَ أَنْتُمْ‌ عاکِفُونَ‌ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ‌ حُدُودُ اللّهِ‌ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ‌ یُبَیِّنُ‌ اللّهُ‌ آیاتِهِ‌ لِلنّاسِ‌ لَعَلَّهُمْ‌ یَتَّقُونَ‌ 
در شب‌هاى روزه(ماه رمضان)،آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد،آنها براى شما(همچون)لباسند و شما براى آنها(همچون)لباس.خداوند مى‌دانست که شما به خود خیانت مى‌کردید(و آمیزش را که ممنوع بود،بعضاً انجام مى‌دادید)پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت.اکنون(مى‌توانید)با آنها هم بستر شوید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده،طلب کنید.و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه(شب)براى شما آشکار گردد.سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید.و در حالى که معتکف در مساجد هستید،با زنان آمیزش نکنید.این حدود و احکام الهى است پس(به قصد تجاوز و گناه)به آن نزدیک نشوید.خداوند این چنین آیات خود را براى مردم،روشن مى‌سازد،باشد که پرهیزگار گردند. 
نکته‌ها: 
در آغاز اسلام،در شب و روز ماه رمضان،آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنى از شب مى‌توانستند افطار کنند و اگر روزه‌دار خوابش مى‌گرفت بعد از بیدارى حقّ‌ غذا خوردن نداشت.برخى مسلمانان على‌رغم ممنوع بودن آمیزش جنسى این کار را انجام مى‌دادند،ولى برخى دیگر با وجود زحمت و سختى،از خوردن در شب بعد از بیدارى خوددارى مى‌کردند.یکى از یاران پیامبر به نام مطعم بن جبیر هنگام افطار به علّت دیر حاضر شدن غذا خوابش برد،وقتى بیدار شد گفت:من دیگر حقّ‌ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و براى کندن خندق اطراف مدینه حاضر شد.در بین کار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بى‌هوش شد.پیامبر صلى الله علیه و آله بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید که غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شب‌هاى ماه رمضان مانع ندارد. 
خداوند متعال مى‌داند که شما به خویشتن خیانت مى‌کردید و قدرت صبر و خوددارى نداشته و ندارید،به همین دلیل تکلیف را بر شما آسان و گذشته‌ى شما را عفو نمود. 
اعتکاف،به معناى بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست.پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله با گرفتارى‌ها و مشکلاتى که داشتند،گاهى در مسجد براى چند روز معتکف مى‌شدند و بدین‌وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر مى‌دادند.از آنجا که در غیر حال اعتکاف نیز آمیزش در مسجد ممنوع است.به نظر مى‌رسد مراد از کلمه«عاکفون»همان سکونت در مسجد باشد،نه اعتکاف به معناى عبادت مخصوص. 
در تشبیه همسر به لباس،نکات و لطایف بسیارى نهفته است: 
*لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد،همسر نیز باید کفو انسان و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. 
*لباس مایه‌ى زینت و آرامش است،همسر و فرزند نیز مایه‌ى زینت و آرامش خانواده‌اند. 
*لباس عیوب انسان را مى‌پوشاند،هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایى‌هاى یکدیگر را بپوشانند. 
*لباس انسان را از سرما و گرما حفظ‍‌ مى‌کند،وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى مى‌رهاند. 
*دورى از لباس،مایه‌ى رسوایى است،دورى از ازدواج و همسر نیز گاهى سبب انحراف و رسوایى انسان مى‌گردد. 
*در هواى سرد لباس ضخیم و در هواى گرم لباس نازک استفاده مى‌شود،هریک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحى طرف مقابل تنظیم کند؛اگر مرد عصبانى است،زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است،مرد با او مدارا کند. *انسان باید لباس خود را از آلودگى حفظ‍‌ کند،هریک از دو همسر نیز باید دیگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ‍‌ نماید. 
پیام‌ها: 
١-تخفیف و آسان‌گیرى در احکام،از ویژگى‌هاى دین اسلام است. «أُحِلَّ‌ لَکُمْ‌» 
٢-رعایت ادب در سخن،از ویژگى‌هاى قرآن است.«رفث»به معناى سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویى است که در آیه به کنایه از آمیزش آمده است. 
٣-هرکجا خواستید راهى را ببندید،یک راه مشروع را باز بگذارید.چون خداوند در روز رمضان،آمیزش را ممنوع مى‌کند،لذا در شب آن را مجاز مى‌شمرد. ١«أُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ لَیْلَةَ‌ الصِّیامِ‌ الرَّفَثُ‌» 
٤-عبادتِ‌ روز و لذّت مشروع شب،نشانه‌ى جامعیّت دین است.در یک آیه،هم احکام روزه و هم مسائل زناشویى آمده است. «أُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ لَیْلَةَ‌ الصِّیامِ‌ الرَّفَثُ‌ إِلى‌ نِسائِکُمْ‌» 
٥-اسلام به نیازهاى طبیعى توجّه کامل دارد. «اَلرَّفَثُ‌ إِلى‌ نِسائِکُمْ‌» 
٦-نیاز زن و مرد به یکدیگر،دوطرفه است و هریک براى پوشش نیازهاى طبیعى خود به دیگرى نیازمند است. «هُنَّ‌ لِباسٌ‌ لَکُمْ‌ وَ أَنْتُمْ‌ لِباسٌ‌ لَهُنَّ‌» 
٧-خداوند از جزئیات کارهاى انسان آگاه است. «عَلِمَ‌ اللّهُ‌ أَنَّکُمْ‌» 
٨-انسان،جایزالخطا و غریزه جنسى در او قوى است. «کُنْتُمْ‌ تَخْتانُونَ‌ أَنْفُسَکُمْ‌» 
٩-ترک فرمان خدا،خیانت و ظلمى است به خود ما. «تَخْتانُونَ‌ أَنْفُسَکُمْ‌» 
١٠-در آمیزش و فرزند خواهى،براى خداوند تکلیف معیّن نکنید که پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ‌ اللّهُ‌ لَکُمْ‌» 
١١-حتّى آمیزش جنسى باید هدفدار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ‌ اللّهُ‌ لَکُمْ‌» ١٢-معیار احکام اسلامى،معیارهاى عمومى،طبیعى و ساده است.پیدا شدن سپیدۀ صبح یا تاریکى شب را،هرکس در هرکجا باشد مى‌تواند بفهمد.

«یَتَبَیَّنَ‌ لَکُمُ‌ الْخَیْطُ‍‌ الْأَبْیَضُ‌ مِنَ‌ الْخَیْطِ‍‌ الْأَسْوَدِ» 
١٣-نقش زمان‌بندى را در عبادات فراموش نکنیم. «أَتِمُّوا الصِّیامَ‌ إِلَى اللَّیْلِ‌» 
١٤-اعتکاف،سکونت در مسجد است،مشروط‍‌ به روزه گرفتن. «عاکِفُونَ‌ فِی الْمَساجِدِ» 
١٥-پیشگیرى از گناه لازم است.قرآن مى‌فرماید:به گناه نزدیک نشوید.چون نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» 
١٦-تقوا،فلسفه‌ى احکام الهى است.روزه براى تقواست،آمیزش جنسى مشروع نیز براى تقواست. ١«لَعَلَّهُمْ‌ یَتَّقُونَ‌» 
١٧-عمل به دستورات الهى،بستر رشد و تقوا مى‌باشد. «لَعَلَّهُمْ‌ یَتَّقُونَ‌» 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۱۸
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی