عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن: سوره آل عمران ؛ آیه 50

چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۰۰ ب.ظ

«٥٠»وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ‌ یَدَیَّ‌ مِنَ‌ التَّوْراةِ‌ وَ لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ بَعْضَ‌ الَّذِی حُرِّمَ‌ عَلَیْکُمْ‌ وَ جِئْتُکُمْ‌ بِآیَةٍ‌ مِنْ‌ رَبِّکُمْ‌ فَاتَّقُوا اللّهَ‌ وَ أَطِیعُونِ‌ 
(عیسى فرمود:)من تصدیق‌کننده توراتى هستم که پیش‌روى من است و (آمده‌ام)تا برخى از چیزهایى که بر شما(به عنوان تنبیه)حرام شده بود برایتان حلال کنم.و از جانب پروردگارتان براى شما نشانه‌اى آورم.پس، از خداوند پروا و از من اطاعت کنید. 
نکته‌ها: 
در این آیه،احترام به قوانین گذشته الهى،بشارت به تخفیف تکلیف،تأکید به تقواى الهى و اطاعت از رهبرى،مطرح شده است. 
در آیه‌ى ١٤٦ سوره‌ى انعام،خداوند مى‌فرماید:به خاطر ستم یهودیان،آنان را تنبیه و هر حیوان ناخن‌دار را بر آنان تحریم کردیم و همچنین چربى و پیه گاو و گوسفند را جز مقدارى که به استخوان و روده‌ها و کمر آنها چسبیده،حرام ساختیم.شاید مراد از حرام‌هایى که در این آیه با آمدن عیسى علیه السلام حلال مى‌شود،همین موارد باشد. 
هرکجا بناى اصلاح و ارشاد باشد،باید نکاتى را مراعات کرد: 
الف:اصول مشترکه و صحیح دیگران را پذیرفت. «مُصَدِّقاً» 
ب:حتّى المقدور به مقدّسات آنان احترام گذاشت. «مِنَ‌ التَّوْراةِ‌» 
ج:فضاى باز و آزادى‌ها را بشارت داد. «لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌» 
د:در چارچوب قوانین الهى حرکت کرد. «فَاتَّقُوا اللّهَ‌» 
پیام‌ها: 
١-پیامبران،یکدیگر را قبول داشته و تصدیق مى‌کرده‌اند. «وَ مُصَدِّقاً...» 
٢-دین،یک جریان است نه یک جرقه و انبیا و کتب آسمانى داراى هدفى واحد هستند. «وَ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ‌ یَدَیَّ‌ مِنَ‌ التَّوْراةِ‌» 
٣-وعده‌ى محرومیّت‌زدایى،رفع محدودیّت‌ها و اعطاى آزادى‌هاى صحیح و معقول،رمز استقبال مردم است. «لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ بَعْضَ‌ الَّذِی حُرِّمَ‌ عَلَیْکُمْ‌» 
٤-بعضى از محدودیّت‌ها در ادیان سابق،جریمه‌ى موقّت الهى بوده‌اند،نه حکم دائمى الهى. «لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌ بَعْضَ‌ الَّذِی حُرِّمَ‌ عَلَیْکُمْ‌» 
٥-همان گونه که انبیا داراى ولایت تکوینى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «أَخْلُقُ‌ لَکُمْ‌» صاحب ولایت تشریعى نیز هستند و قانون وضع مى‌کنند. 
«لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌...» 
٦-تنها کسى حقّ‌ دارد قانون را عوض کند که رسول خدا و داراى معجزه باشد. 
بعد از جمله «لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌» جمله «جِئْتُکُمْ‌ بِآیَةٍ‌» آمده است. 
٧-معجزه از شئون ربوبیّت الهى و براى هدایت و تربیت مردم است. «بِآیَةٍ‌ مِنْ‌ رَبِّکُمْ‌» 
٨-هرکس اهل تعصّب و تحجّر باشد و تغییرات بجا را نپذیرد،تقوا ندارد. «لِأُحِلَّ‌ لَکُمْ‌... فَاتَّقُوا اللّهَ‌» 
٩-لازمه‌ى تقوا،اطاعت از پیامبر است. «فَاتَّقُوا اللّهَ‌ وَ أَطِیعُونِ‌» 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۳
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی