عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


4  )نقش  عقل  در  معرفت  دینی

 عقل  چراغ  فهم  و  استنباط  است.  بدون  آن،  بهره  گیری  از  کتاب   و  سنت  ممکن  نیست.  حتی  کسانی  که در   شمارش  منابع  معرفت  دینی  نامی  از  عقل  به  میان  نمیآورند،  در  این  نکته  تردیدی  ندارند  که  بهره  گیری از   کتاب  و  سنت  فقط  در  پرتو  راهنمایی  عقل  امکانپذیر  است؛  لذا  در  اندیشه  شیعی  عقل  در  کنار  دیگر منابع  دینی(قرآن،  سنت  و  اجماع)  حجت  بوده  و  یکی  از  منابع  چهارگانه  استنباط  می،باشد.(مشکینی1419  ،230-   236  ،؛  مظفر1303 ،  1  ،210   و218  ،؛  هاشمی  شاهرودی1429  ،3 ،333)   قرآن  کریم  در  آیات  بسیاری  انسانها  را  به  تدبر  و  تفکر  و  تفقه  فرامی :خواند«   ٌکِتاب  ُأَنْزَلْناه  َإِلَیْک  ٌمُبارَک  لِیَدُّبُّرُوا  ِآیاتِه َ   وَلِیَتَذَکُّر  أُولُوا  الْأَلْباب  (»  /ص26 )؛«  َ   أفَ  ال  َیَنْظُرُون  إِلَى  ِالْإِبِل  َکَیْف  ْخُلِقَت َ   وإِلَى  ِالسُّماء  َکَیْف  ْرُفِعَت َ   وإِلَى  ِالْجِبال  َکَیْف  ْنُصِبَت(» /الغاشیه10-  16)    همچنین  در  آیات  دیگری  بی  اعتنایان  به  این  موهبت  الهی  را  توبیخ  و  سرزنش  کرده  و  حتی  کسانی  را  که از  .عقل  خود  بهره  نمی  برند  را  پست  ترین  جنبدگان  خوانده  است  «ُّإِن  ُّشَر  ِّالدُّوَاب  َعِنْد  ِاللُّه  ِّالصِّم  ُالْبُکْم  َالُّذِین  ال  َیَعْقِلُون  ..(». /انفال22)    قرآن  کریم  پیروی  کورکورانه  و  ناروا  از  گذشتگان  و  بزرگان  جامعه  را  به  شدت  نکوهش  کرده  و  عامل گمراهی  :عده  ای  میشمارد«وَ  إِذَا  فَعَلُواْ  فَاحِشَةً  قَالُواْ  وَجَدْنَا  عَلَیهْا  ءَابَاءَنَا  وَ  اللُّهُ  أَمَرَنَا  بهِا   ْقُل  ُّإِن  َاللُّه   لَاُیَأْمُر  ِبِالْفَحْشَاء َ  أ  َتَقُولُون  َعَلى  ِاللُّه  مَا   لَاَتَعْلَمُون(» /اعراف28)؛« َ   وقالُوا  رَبُّنا  إِنُّا  أَطَعْنا  سادَتَنا َ   وکُبَراءَنا  فَأَضَلِّونَا  السُّبِی  ال(» /احزاب 90)    قرآن  کریم،  به  جای  اینکه  آدمیان  را  به  تعبد  محض  و  پذیرش  بی  دلیل  عقاید  دینی  فرابخواند،  خود  به اقامه  دلیل  عقلی پرداخته«   ْلَو  َکان  فِیهِما  ٌآلِهَة  إِلُّا  ُاللُّه  لَفَسَدَتا  َفَسُبْحان  ِاللُّه  ِّرَب  ِالْعَرْش  عَمُّا  یَصِفُون  (»  /انبیاء22 )و   یادآوری  میکند  که  یکی  از  اصلی  ترین  گناهانی  که  اسباب  دوزخی  شدن  انسان  را  فراهم  میآورد  سرپیچی از   :رهنمودهای  عقل  است،  وعلت  افسوس  و  حسرت  دوزخیان  را  چنین  گزارش میکند«   َ   وقالُوا  ْلَو  کُنُّا  ُنَسْمَع ْ  أَو  ُنَعْقِل   ماکُنُّا  فِی  ِأَصْحاب  السُّعِیر(» /ملک13)    اهل  بیت(ع)  نیز  عقل  را  در  مقامی  بس  وا  ال  نشانده  و  در  ستایش  از  آن،  گوی  سبقت  را  از  تمام  خرد ستایان   :ربوده  اند.  امام  کاظم(ع)  در  روایتی  ضمن  برشمردن  پاره  ای  از  ویژگی  های  عقل  و  عاق  لن  میفرماید«  خدای را بر  مردم  دو   حجت  است:  حجتی  بیرونی  و  حجتی  درونی.  حجت  برون،پیامبران  و  امامانند،  و  حجت  درون، خرد آدمیان 1   ،.(کلینی1426  ،  1 ،50)    روایت  شده  که  پایه  دین  بر  عقل  استوار  شده  است  و  خدای  را  فقط  به  این  وسیله  میتوان  شناخت.  خردمند، از  تمام  کسانی  که  از  راهی  جز  عقل،  وصال  خدا  را  میجویند،  به  او  نزدیکتر است 2   ،.(مجلسی1433 ،1  ،64)   بنابراین  می  توان  گفت  که  پیروی  از  پیشینیان  و  سران  اگر  به  این  صورت  باشد  که  انسان  عقل  و  فکر  خود را   دربست  در  اختیار  آنها  بگذارد  اینکار  نتیجه  ای  جز  عقب  گرد  و  ارتجاع  نخواهد  داشت،  چرا  که  معمو  ال نسل  های  بعد  از  نسلهای  پیشین  با  تجربه  تر  و  آگاهترند.(مکارم  شیرازی1304  ،1  ،508  )  در  واقع  حب  و  بغض ها  و  جهت  گیری  های  تعصب  آمیز،  مسیر  تفکر  عق  لنی  را  منحرف  کرده،  آن  را  از  فعالیت  درست  بازمی.دارند  نتیجه  گیری  جریان  ظاهرگرایی  و  افراط  گری  های  مذهبی  یک  جریانی  مربوط  به  دوران  صدور  و  نزول  قرآن   و  یا عصرهای   بعد  از  آن  نبوده  بلکه  این  جریان  در  طول  تاریخ  به   دلیل  گوناگون  و  به  اشکال  و  انواع  متفاوتی  ظهور  و بروز   ،یافته  است  .  امروزه  نیز  ما  شاهد  شکل  گیری  و  رونق  یافتن،  یک  جریان  اخباری  گری  نوین  در  جامعه هستیم  این  جریان  را  میتوان  به  عنوان  واکنشی  نسبت  به  دنیا  ی  مدرن  و   لش  در  جهت  زدودن  ناخالصی  های دین  دانست.  تهدیدهای  دوران  معاصر  یکی  از  عواملی  است  که  نگرش  های  نص  گرا   لش  می  کنند  با  غیریت سازی   و  حفظ  تمایز  هرچه  بیشتر  نسبت  به  آن،  هویت  خود  را  برجسته  نمایند.  درواقع  در  دوران  معاصر  با گسترش  فرهنگ  مدرنیسم  و  شیوع  گرایش  های  صوفی  گری  و  التقاطی  و  عقلگرایی،  جریان  سلفی  گری  و  اخباری گری   شدت  و  رونق  گرفته  است.  جنبش  سلفیه  نیز–  که  امروزه  بسیار  گسترش  یافته  و  طرفدان  زیادی  به  دور خود  جمع کرده-   :یک  نوع  عکس  العمل  طبیعی  در  برابر  دو  عامل  است1  )دوری  از  عصر  تشریع2  )هجوم اندیشه  های  بیرونی  و  ت  عقل  ورزیها.  درواقع  هرگاه  در  تاریخ  اسلامی  کفه  ترازو  به  طرف  عقل  گرایی  سنگینی کرده  .شاهد  گونه  ای  از  سلفیه  بوده  ایم   گروه  ها  و  جریانات  اسلامی  نظیر  القاعده  و  داعش  و  ...  که  در  سرزمین  های  اسلامی  خاورمیانه فعالیت  میکنند،  نمونه  هایی  از  جریانهای  افراط  گرایی  و  ظاهرگرا  یی  مذهبی  دوران  معاصرهستند.  هرکدام  از  این گروه   ها  با  تاکید  بر  حقانیت  روش  و  منش  خود  و  پیوند  دادن  آن  با  آیات  قرآنی  و  احادیث  نبوی،  بیش  از پیش                                                            1   )  ِعَلِیِّ  بْنُ  مُحَمُّدٍ،  عَنْ  سَهْلِ  بْنِ  زِیَادٍ،  عَنْ  مُحَمُّدِ  بْنِ  سُلَیْمَانَ،  عَنْ  عَلِیِّ  بْنِ  إِبْرَاهِیمَ،  عَنْ  عَبْد:ٍ  اللُّهِ  بْنِ  سِنَان   ،عَنْ  أَبِی  عَبْدِ  اللُّهِ  علیه  السلام   :َقَال«  ُحُجُّةُ  اللُّهِ  عَلَى  الْعِبَادِ  النُّبِیِّ،  وَ  الْحُجُّةِفِیمَا  بَیْنَ  الْعِبَادِ  وَ  بَیْنَ  اللُّه   الْعَقْل  . 2   )َرُوِیَ  عَنِ  ابْنِ  عَبُّاسٍ  أَنُّهُ  قَالَ:  أَسَاسُ  الدِّینِ  بُنِیَ  عَلَى  الْعَقْلِ  وَ  فُرِضَتِ  الْفَرَائِضُ  عَلَى  الْعَقْلِ  و  ْرَبِّنَا  یُعْرَفُ  بِالْعَقْلِ  وَ  یُتَوَسُّلُ  إِلَیْهِ  بِالْعَقْلِ  وَ  ال ُعَاقِل  ِأَقْرَبُ  إِلَى  رَبِّهِ  مِنْ  جَمِیعِ  الْمُجْتَهِدِینَ  بِغَیْرِ  عَقْلٍ  وَ  لَمِثْقَالُ  ذَرُّةٍ  مِنْ  بِرِّ  الْعَاقِلِ  أَفْضَلُ  م.ٍنْ  جِهَادِ  الْجَاهِلِ  أَلْفَ  عَام 

جهان  اس  لم  را  در  دوران  حساس  کنونی  گرفتار  تنش  ها  و  منازعات  درون  گروهی  کرده  اند،  بطوری  که در  بیشتر  کشورهای  اسلامی،  ناآرامی  و  فضای  پرالتهاب  آشوب  و  کشمش  عقیدتی  و  مذهبی  مشاهده  می .شود   بنابراین  یکی  از  ضروریات  و  وظایف  همگانی  امروزه  شناخت  بهتر  این  گروه  های  ظاهر  گرا  بوده  و   تلاش در   جهت  تصحیح  و  شفاف  سازی  اعتقادات  و  خوانش  های  اشتباه  و  افراطی  آنان  از  دین  است.  امید  که  هرکس با  اقدامی  کو.چک  در  این  زمینه   تلاش  کرده  تا  از  مخدوش  شدن  چهره  دین  و  اسلام  در  جهان  جلوگیری  شود

  

منابع  و  ماخذ به کاربرده شده درمبحث وهابیت...

1  -قرآن  کریم

     2-(آدمی  و  مرادی،  علی  وعبدا  ل1364  ):  چیستی  افراط  گرایی  در  اس  لم  سیاسی:  ریشه  های  هویتی  و کنش   رفتاری،  مجله  پژوهشهای  سیاسی  جهان  اس  لم،  شماره19  ، صص26-  56.

  3-(آقابابایی،  حسین1363  ):  حقوق  بشر  و  افراط  گرایی  دینی،  فصلنامه  پژوهش  های  روابز  بین  الملل، شماره  1  ، صص183-  239.

  4-(احمدبن  حنبل1438.):  العقیده،  دراسة  الشیخ  عبدالعزیز  عزالدین  السیروان،  دمشق:  دار  قتیبه

  5-  احمدبن  حنبل(بی  تا):  مسند  احمدبن  حنبل،  بی  جا:  بی  نا(نرم)افزار  مکتب  الشامله

  6-(استرآبادی،  محمد  امین1429.):  الفوائد  المدنیه،  قم:  جامعه  مدرسین  حوزه  علمیه  قم

  7-(انصاری،  شیخ  مرتضی1214.):  فرائد   لصول،  قم:  مجمع  الفکر   لس  لمی

 8-(ابن  تیمیه،  احمد  بن عبدالحلیم 1610.):  درء  تعارض  العقل  و  النقل،  قاهره:  مطبعه  دارالکتب

 9-ابن  (تیمیه1389.):  الفتاوی  الکبری،  بیروت:  دار  المعرفة

  10-(  ،ابن  تیمیه1413.):  زیارة  القبور  و   لستنجاد  بالقبور،  ریاض:   لدارة  العامة  للطبع  و  الترجمه

  11-.ابن  تیمیه(بی  تا):  مجموع  الفتاوی،  بی  جا:  بی  نا

  12-(ابن  حزم  الظاهری،  ابومحمد1422  ):  الفصل  فی  الملل  و   لهواء  و  :النحل،  تحقیق  یوسف  البقاعی، بیروت  .دار  احیاء  التراث  العربی

  13-(ابن  خلدون،  عبدالرحمن1413.):  تاریخ  ابن  خلدون،  بیروت:  دار  الکتب  العلمیه  

14-(ابن  کثیر  الدمشقی  ابوالفداء  اسماعیل1418.):  البدایه  النهایه،  بیروت:  دارالکتب  العلمیه

  ( 82 )  محمد  بن  مکرم  (7474):  ل  ،سان  العربتحقیق  میر  دامادى،  جمال  الدین   ،  بیروت:  دار الفکر  للطباعة  و  النشر  و التوزیع-   دار  صادر،چاپ  سوم .

  15-(البحرانی،  یوسف  بن  احمد1309.):  الحدائق  الناضره  فی  احکام  العترة  الطاهره،  نجف:  دارالکتب   اسلامی

  16-بخاری،  محمد  بن  اسماعیل:(بی  تا):  صحیح  بخاری،  بی  جا  بی  نا(نرم  افزار  مکتبة  الشامله

 17-   ،بداشتی(علی   ل2831):  نقد  مبانی  سلفیه  در  توحید،  نشریه  مقا  لت  و  بررسی  ها، شماره47،   صص 261-   236. 16-   (برقی،  احمدبن  محمدبن  خالد1301.):  المحاسن،  قم:  دارالکتب  اسلامیه،  چاپ  دوم

 18-   (برگن،  پیترال1363  ش):  اسامه بن   لدن،  ترجمه.عباسعلی  غفاری  فرد،  تهران:  اط  لعات

 19-   (برنجکار،  رضا1308.):  آشنایی  با  فرق  و  مذاهب  اسلامی،  قم:  طه

 20-   (برومند،  عباس1362«  :)جنبش  های  سیاسی  خاورمیانه  از  سلفی  گری  تا  نوسلفی  گری»  ،  مصاحبه با   کارشناسان،  کتاب  ماه  تاریخ  و  جغرافیا،  شماره185، صص4-  15)

 21-  بن   لادن،  اسامه(بی  تا):  توجیهات  تامنهجیة،  ج1، ص4   .منبر  التوحید  و  الجهاد

 22-   (البواطی،  محمد  سعید  رمضان1305  ):  سلفیه  بدعت  یا  مذهب،  ترجمه:  حسین  صابری،  مشهد: بنیاد  .پژوهشهای  اسلامی

 23-   (الجامی،  محمد  امان  بن  علی2335):  صفات   للهیه  فی  الکتاب  و  السنه  النبویه  فی  ضوء   لثبات  و  .التنزیه،  قاهره:  دارالمنهاج

 24-   (جوادی،  علی  رضا1386.):  پشت  پرده  وهابیت،  بیجا:  نشر  سنابل 25-   (جوادی  آملی،  عبدا  ل1308.):  تسنیم،  قم:  اسراء

  26-   حجازی،  محمدمحمود(1386  :)التفسیر  الواضح، بیروت:  دارالجیل.  27-   (حرعاملی،  محمد  بن  حسن1436):  تفصیل  وسائل  الشیعه  الی  تح  صیل  مسائل  الشریعه،  قم:  موسسه آل  .البیت

 28-   (حکیم  الهی،  عبدالمجید1365  ):  عقل  گرایی  و  نص  گرایی  در  تشیع(با  بررسی  تطبیقی  دیدگاه های  شیخ  صدوق  و  شیخ  مفید)،  پژوهشنامه   لم،  شماره4، صص5-  24)

29-   (حکیمی،  محمدرضا1305.):  مکتب  تفکیک،  تهران:  دفتر  نشر  فرهنگ  اس  لمی

    30-   حل(بی،  علی  اصغر1382):  تاریخ  نهضت  های دینی-   .سیاسی  معاصر،  تهران:  نشر  زوار

 31-   (حلمی،  مصطفی2335.م):  قواعد  المنهج  السلفی  فی  التفکر  الاسلامی،  بیروت،  دارالکتب  العلمیه

 32-   ،حوّی:)سعید(بی  تا   لساس  فی  التفسیر.،  بی  جا:  بی  نا

 33-   (خادمی،  نورالدین1421):  الدلیل  عندالظا.هریه،  بیروت:  دار  ابن  حزم 34-   (خرمشاهی،  بهاءالدین1394.):  تفسیر  و  تفاسیر  جدید،  تهران:  کیهان

 35-    خوئى،  ابوالقاسم  (7359  ،)بیان  در  علوم  و  مسائل  کلى  قرآن   ،  ترجمه هاشم  زاده  هریسى  و  نجمى  ، :تهران  وزارت  ارشاد  ،چاپ  اوّل .         36-   (رحمتی  و  آقازاده،  مهدی  و  محسن1363  :)  خردگرایی  و  خرد  ستیزی  افراطی  در  بوته  نقد خردباوری   معتدل  اصیل  اسلام،  مجله  پژوهش  دینی،  شماره28  ، صص138-  192.

  37-   رضائى  اصفهانى،  محمدعلی  (7359  :)درسنامه  روشها  و  گرایش  هاى  تفسیرى  قرآن   ،  قم:  مرکز جهانى  علوم  اسلامى   ،چاپ  اوّل .

  38-   (زارعی،  اسماعیل1365  ):  رویکرد  افراط  گرایی  دینی  در  گردونه  ناهم  تاریخی،  سایت  راهبرد ملی (http://nationalstrategy.ir)  41-    ،سبحانی،  جعفر1301.،  الملل  و  النحل،  قم:  مرکز  مدیریت  قم

 39-   (سبحانی،  جعفر1306):  بحوث  فی  الملل  و  النحل:  دراسه  موضوعیه  مقارنه  ل  :لمذاهب   لس  لمیه، قم  .جامعه  المدرسین  بقم  المشرفه،  موسسه  النش اسلامی

 40-   (سبحانی،  محمدتقی1304«  :)عقل  گرایی  و  نص  گرایی  در   لم  اس  لمی»  ،  نقد  و  نظر،  شماره3  ، صص 235-  232.

  41-   (سبحانی،  جعفر1363.):  بیوگرافی  ابن  تیمیه،  اصفهان:  مرکز  تحقیقات  رایانه  ای  قائمیه

 42-   سعدی،  عبدالرحمن  بن  ناصر(1438:)ق بیروت:   عالم الکتب.

  43-   (سید  مرتضی،  علم  الهدی1309  :):  الذریعه  الی  اصول  الشریعه،  تصحیح  دکتر  ابوالقاسم  گرجی، تهران  .دانتشارات  دانشگاه  تهران

 44-   (شاکر  و  محمدی  مظفری،  محمدکاظم  و  محمد  حسین1386  ):  پدیدار  شناسی  ظاهرگرایی  در فهم   قرآن،  مجله  مشکوة،  شماره139  ، صص9-  18.

 45-    شریف  کاشانی،   الحبیب   ل(بی  تا):  مستقصی  مدارک  القواعد  و  منتهی  ضوابط  الفرائد،  نقل  از  نرم افزار  .فقه  اهل  بیت

     46-  (شهامت  دهسرخی  و  حسنی،  روح   الله  و  سید  علی1364  ):  خشونت  مذهبی  در  پناه نص  گرایی(ظاهرگرایی)  در  اسلام  و  مسیحیت؛  با  تاکید  بر  سلفی  گری  اسلامی  و  بنیادگرایی  مسیحی، مجله   معرفت  ادبان،  شماره22  ، صص33-  59.

 47-   (الشهرستانی،  عبدالکریم1398.):  الملل  و  النحل،  مکتبه  الجاریة  بالسکة  الحدیدة

 48-   (صالحی  نجف  آبادی،  نعمت   ل1382.):  جهاد  در  اسلام،  تهران:  نشر  نی

 49-   صدوق،  ابوجعفر  (محمد  بن  علی  بن  بابویه1365.):  کمال  الدین  و  تمام  النعمه،  تهران:  انتشارت  اس  لمی

 50-   (همان1392.):  الخصال،  تصحیح  علی  اکبر  غفاری،  قم:  جامعه  مدرسین،  چاپ  اول

 51-   (همان1383.):  اعتقادات،  بی  تا:  بی  نا

 52-   (طباطبایی،  سید  علی1415):  ریاض  المسالک،  قم:  موسسه  انتشارت  اس  ل.می

53-   (طبرسی،  فضل  بن  حسن1438.):  مجمع  البیان،  بیروت:  دار  المعرفة 54-   (طبسی،  نجم  الدین1361.):  شناخت  وهابیت،  قم  :  دلیل  ما

 55-   (طوسی،  ابی  جعفر  محمدبن  حسن1309  :):  العده  فی  اصول  الفقه،  تحقیق  محمدرضا  انصاری  قمی، قم  .انتشارات  ستاره

 56-   (عابدی،  احمد1363):  توحید  و  .شرک  در  نگاه  شیعه  و  وهابیت،  تهران،  معشر

 57-   .عبدا  اللُّهِ  بن  احمد  بن  حنبل(بی  تا):  السنتة،  ریاض:  دار  عالم  الکتب 91-   (عبدی،حسن1362  ):  بررسی  انتقادی  روش  شناسی  مکتب  تفکیک،  آیین  حکمت،  شماره15  ، صص30-  98.

 58-   (علیپور،  مهدی1385):  اخباری  گری  به  مثابه  روش  اجتهادی(نگاهی   به  یک  پارادوکس  نما)، مجله   پژوهش  و  حوزه،  شماه20   و28  ، صص189-  219.

59-   (عیاشی،  محمدبن  مسعود1383  ):  تفسیر  العیاشی،  تصحیح  هاشم  رسولی  مح  لتی،  تهران: المطبعه  .العلمیه،  چاپ  اول

 60-   (فقیهی،  علی  اصغر1352  ):  وهابیان:  بررسی  و  تحقیق  گونه  ای  درباره  عقاید  و  تاریخ  فرقه  :وهابی، تهران  .کتابفروشی  صبا

 61-   (فیض،  مولی  محسن1346  ،):  اصول   لصلیه(به  ضمیمه  سفینه  النجاه)،  تصحیح  میر   لل  الدین ارموی  .قم:  دار  احیاء   لحیاء

 62-   فیض  کاشانى،  محمد  محسن  بن  شاه  مرتضى  (7472:):  الوافی،  اصفهان  کتابخانه  امام  أمیر  المؤمنین على  علیه  الس  لم   ،  چاپ.اول

 63-   (فیومى،  أحمد  بن  محمد4141):المصباح  المنیر  فی  غریب  الشرح  الکبیر،  قم:  موسسه  دار  الهجرة،  دوم .

   64-   قاسمی،  جمال  الدین  محمد(1368:)ق  محاسن  التأویل، بیروت:  دارالفکر.

       65-   (قدمی  جویباری  و  جلیلی  سنزیقی،  هاجر  خاتون  و  سید  هدایت4961  ):  نقد  و  ارزیابی«  ظاهرگرایی در  )فهم  قرآن(درآمدی  بر  مبانی  و  روشهای  جریان  های  ظاهرگرا»  ،  مجله  نقد  کتاب  قرآن  و  حدیث،  شماره1 ،  صص76-  441.

 66-   (قطب،  محمد4967.)نشانه  های  راه،  ترجمه  محمود  محمودی،  تهران:  احسان

 67-   کلینى،  محمد  بن  یعقوب  بن  اسحاق  (4146  ،):  کافیقم:  دار  الحدیث ،   اول .

 68-   مامقانی(،  عبدا  ل4144.):  مقباس  الهدایة  فی  علم  درایة،  بیروت:  موسسه  آل بیت   لحیاء  التراث

 69-    مجلسى،  محمد  باقر(4179،):  بحارالانوارمصحح:  جمعى  از  محققان،  بیروت:  دار  إحیاء  التراث  العربی َ.

 70-   (مدرسی  طباطبایى،  سید  حسین7477):  مقدمه  ای  بر  فقه  شیعه،ترجمه  محمد  آصف  فکرت،  م :شهد  بنیاد  پژوهش  .هاى  اسلامی 71-   .مسلم  بن  حجاج  قشیری(بی  تا)،  صحیح  مسلم،  بیروت:  دار  احیاء  التراث  العربی

 72-   (مشکینی،  علی4147.):  اصطلاحات   لصول  و  معظم  ابحاثها،  قم:  الهادی،  ششم

73-   (المظفر،  محمدرضا4967.):  اصول  الفقه،  قم:  دفتر  تیلیغات  اسلامی  حوزه  علمیه  قم

74-   (مغیه،  محمدجواد4144  ):  فقه   لامام  الصادق،  دوره7.جلدی،  قم:  موسسه  انصاریان 

 75-   (مودب،  سید  رضا4977.):  تاریخ  حدیث،  قم:  جامعة  المصطفی

 76-   (الموسوی  الجزایری،  نعمت   ل4914):   لنوارالنعمانیه.،  تبریز:  حقیقت

 77-   (الموسوی  خوانساری،  محمدباقر4967.):  روضات  الجنان،  قم:  اسماعیلیان

  78-   نجاشی،  احمد  بن  على  (4971  ،):رجال  النجاشی  قم:  مؤسسة  النشر   اسلامی  التابعه  لجامعة المدرسین  بقم  المشرفه   ،چاپ  ششم .       79-   (وکیلی،  هادی4964):  پیشگفتار:  تاریخچه  مکتب  تفکیک،  کت  اب  نقد،  شماره71   و77، صص41- 17.  

80-   (هاشمی  شاهرودی،  سید  محمود4147  ):  قم:  موسسه  دایرة  المعارف  فقه  اسلامی  بر  مذهب  اهل بیت  .علیهم  السلام 

81-   (مکارم  شیرازی،  ناصر4961.):  تفسیر  نمونه،  تهران:  دار  الکتب   السلامیه

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۴
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی