عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقران:سوره بقره؛ایه155

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۵۰ ب.ظ

«١٥٥»وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‌ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ‌ الْخَوْفِ‌ وَ الْجُوعِ‌ وَ نَقْصٍ‌ مِنَ‌ الْأَمْوالِ‌ وَ الْأَنْفُسِ‌ وَ الثَّمَراتِ‌ وَ بَشِّرِ الصّابِرِینَ‌ 
و قطعاً شما را با چیزى از ترس،گرسنگى،زیان مالى و جانى و کمبود محصولات، آزمایش مى‌کنیم و صابران(در این حوادث و بلاها را)بشارت بده. 
نکته‌ها: 
خداوند متعال،همه‌ى انسان‌ها را آزمایش مى‌کند،امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست.تمام جهان،صحنه آزمایش و تمام مردم حتّى پیامبران نیز مورد امتحان قرار مى‌گیرند.باید بدانیم که آزمایش‌هاى خداوند براى رفع ابهام نیست،بلکه براى شکوفایى استعدادها و پرورش انسان‌ها است. 
وسایل آزمایش الهى نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى،زیان مالى و جانى و کمبود محصولات است.ترس از دشمن،محاصره‌ى اقتصادى،جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان‌هاى نبرد،از جمله امتحانات است. 
براى پیروزى در آزمایشِ‌ خوف از دشمن،نیاز به توکّل و یاد خداوند است و براى مبارزه با کمبودها،نیاز به صبر و پایدارى است که در دو آیه‌ى قبل راه نشان داده شده است. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ‌» 
لازم نیست همه‌ى مردم با همه‌ى مسائل آزمایش شوند،بلکه ممکن است: 
الف:هرکس با چیزى آزمایش شود. 
ب:فردى در آزمایشى روسفید باشد،ولى در امتحان دیگرى رسوایى به بار آورد. 
ج:ممکن است آزمایش فردى،وسیله‌ى آزمایش دیگران نیز باشد. 
گاهى کم شدن مال و محصولات یا پیدا شدن خوف و ترس و سایر مشکلات،به خاطر آزمایش الهى است،ولى در بعضى اوقات،این امور کیفر اعمال خود انسان‌هاست. 
انسان‌ها گاهى مرتکب بعضى گناهان مى‌شوند که خداوند آنها را به برخى گرفتارى‌ها مبتلا مى‌کند.حضرت على علیه السلام مى‌فرماید:«ان الله یبتلى عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البرکات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یتذکّر متذکّر» ١همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان،به کمبود محصول و حبس برکت و بسته شدن منابع خیر،گرفتار مى‌کند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند. 
البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است،همان گونه که براثر ایمان نعمتى مى‌دهد که وسیله آزمایشى است؛ «لَأَسْقَیْناهُمْ‌ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ‌ فِیهِ‌» ٢همانا آبى گوارا به آنان نوشاندیم تا ایشان را آزمایش کنیم. 
خداوند چندین عنایت به صابران نموده است از جمله: 
١-محبّت. «وَ اللّهُ‌ یُحِبُّ‌ الصّابِرِینَ‌» ٣
٢-نصرت. «إِنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الصّابِرِینَ‌» ٤
٣-بهشت. «یُجْزَوْنَ‌ الْغُرْفَةَ‌ بِما صَبَرُوا» ٥
٤-پاداش بى‌حساب. «إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ‌ أَجْرَهُمْ‌ بِغَیْرِ حِسابٍ‌» ٦
٥-بشارت. «بَشِّرِ الصّابِرِینَ‌» 
راه پیروزى در آزمایش‌هاى الهى چند چیز است: 
الف:صبر و مقاومت. 
ب:توجّه به گذرا بودن حوادث و مشکلات. 
ج:توجّه به تاریخ گذشتگان که چگونه مشکلات را پشت سر گذارده‌اند. 
د:توجّه به اینکه همه مشکلات ما در منظر و دید خداست و همه چیز حساب دارد.امام حسین علیه السلام وقتى فرزندش روى دستانش تیر خورد و شهید شد،فرمود:«هون على ما نزل بى انه بعین الله» ٧این حادثه سخت،چون خدا مى‌بیند برایم آسان مى‌نماید. پیام‌ها: 
١-آزمایش و امتحان یک برنامه و سنّت حتمى الهى است. «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‌» 
٢-ناگوارى‌ها،سبب مقاومت و رشد است.بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا،تسلیم،قناعت،زهد،تقوا،حلم و ایثار،در سایه‌ى برخورد با تنگدستى‌ها است. «وَ بَشِّرِ الصّابِرِینَ‌» 
٣-مورد بشارت،در آیه بیان نشده است به خاطر همین شامل انواع بشارت‌هاى الهى مى‌باشد. «بَشِّرِ الصّابِرِینَ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۵
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی