تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه 284
«٢٨٤»لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللّهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است،تنها از آنِ خداست.(بنابراین) اگر آنچه را در دل دارید آشکار سازید یا پنهان دارید،خداوند شما را طبق آن محاسبه مىکند.پس هرکه را بخواهد(و شایستگى داشته باشد) مىبخشد و هرکه را بخواهد(و مستحقّ باشد)مجازات مىکند و خداوند بر هر چیزى تواناست.
نکتهها:
علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مىفرماید:حالات قلبى انسان دو نوع است:گاهى خطور است که بدون اختیار چیزى به ذهن مىآید و انسان هیچگونه تصمیمى برآن نمىگیرد که آن خطور گناه نیست،چون به دست ما نیست.
امّا آن حالات روحى که سرچشمهى اعمال بد انسان مىشود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مىگیرد.
ممکن است مراد آیه از کیفر حالات باطنى انسان،گناهانى باشد که ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است،مانند کفر و کتمان حقّ،نه مواردى که مقدّمه گناه بیرونى است.
انسان،در برابر روحیّات،حالات و انگیزههایش مسئول است و این مطلب مکرّر در قرآن آمده است.از آن جمله:
* «یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ» ١خداوند شما را به آنچه دلهاى شما کسب نموده است مؤاخذه مىکند.
* «فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» ٢براستى که کتمانکننده،دل او گناهکار است.
* «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» ٣همانا گوش و چشم و دل،هرکدام مورد سؤال هستند.
* «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» ٤علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان،سبب عذاب دنیا و آخرت است.
حضرت على علیه السلام مىفرمایند:مردم براساس افکار و نیّات خود مجازات مىشوند. ٥
پیامها:
١-خداوند،هم مالک مطلق است؛ «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» و هم عالم مطلق؛ «إِنْ تُبْدُوا... أَوْ تُخْفُوهُ» و هم قادر مطلق. «وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
٢-از کوزه همان برون تراود که در اوست.اعمال انسانها نشانگر طرز تفکّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ»
٣-مربّى باید مردم را میان بیم و امید نگه دارد.«یغفر،یعذب»