تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه 283
«٢٨٣»وَ إِنْ کُنْتُمْ عَلى سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا کاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا تَکْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ یَکْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ
و اگر در سفر بودید و نویسندهاى نیافتید،وثیقهاى بگیرید و اگر به یکدیگر اطمینان داشتید(وثیقه لازم نیست.)پس کسى که امین شمرده شده،امانت (و بدهى خود را بموقع)بپردازد و از خدایى که پروردگار اوست پروا کند.
و شهادت را کتمان نکنید و هرکس آن را کتمان کند،پس بىشک قلبش گناهکار است و خداوند به آنچه انجام مىدهید داناست.
نکتهها:
هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسندهاى نبود،مىتوان از بدهکار گرو و وثیقه گرفت،خواه در سفر باشیم یا نباشیم.بنابراین جملهى «إِنْ کُنْتُمْ عَلى سَفَرٍ» براى آن است که معمولاً در سفرها انسان با کمبودها برخورد مىکند.نظیر جملهى «إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ» یعنى هنگامى که مرگ به سراغ شما آمد وصیّت کنید. بااینکه مىدانیم وصیّت مخصوص زمان مرگ نیست،لکن آخرین فرصت آن،زمان فرارسیدن مرگ است.
پیامها:
١-شرط وثیقه،بدست گرفتن و در اختیار بودن است.«مقبوضة» ١
٢-کار از محکمکارى عیب نمىکند،در برابر طلب،وثیقه بگیرید. «فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ»
٣-جایگاه افراد در احکام تفاوت دارد.براى ناشناس رهن و براى افراد مطمئن بدون رهن. «فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ...»
٤-نگذارید اعتمادها و اطمینانها در معاملات سلب شود. «فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ» فلسفه رهن گرفتن،اطمینان است که اگر بدون آن اطمینان بود،رهن گرفتن ضرورتى ندارد.
٥-افراد آگاه به حقوق مردم،در برابر مظلومان مسئولند. «وَ لا تَکْتُمُوا الشَّهادَةَ»
٦-آنجا که بیان حقّ لازم است،سکوت حرام است. «وَ مَنْ یَکْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ»
٧-انحراف درونى،سبب انحراف بیرونى مىشود.قلب گناهکار،عامل کتمان گواهى مىشود.«و لم یکتمها فانه آثم قلبه»
٨-ایمان به اینکه خداوند همه کارهاى ما را مىداند،سبب پیدایش تقوا و بیان حقایق است. «وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ»