تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه269
«٢٦٩»یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ
(خداوند)حکمت و بینش را به هرکس بخواهد(و شایسته ببیند)مىدهد و به هرکس حکمت داده شود،همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان(از این نکته)متذکّر نمىگردند.
نکتهها:
«ألباب»جمع«لُبّ»به معناى مغز است و به همه انسانها« أُولُوا الْأَلْبابِ »نمىگویند، بلکه تنها به خردمندانى مىگویند که عقل خود را به کار گیرند و راه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند.
حکمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانستهاند که خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاکى و تقوا و تلاش عطا مىکند،تا آنان وسوسههاى شیطانى را از الهامات الهى بازشناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
در روایات مىخوانیم:حکمت،معرفت و تفقّه در دین است.حکمت،اطاعت از خدا، شناخت امام و پرهیز از گناهان کبیره است. ١
پیامها:
١-گرچه مال و ثروت خیر است،ولى خیرِ کثیر،داشتنِ دید و قدرت تشخیص است.کسانى که از آن خیر انفاق کنند،به خیر کثیر مىرسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ...
یُؤْتِی الْحِکْمَةَ» ٢-شیطان وعدهى فقر،و خداوند وعدهى مغفرت و فضل مىدهد.امّا تشخیص و انتخاب هریک از این دو راه،حکمت لازم دارد. «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ»
٣-همهى دنیا متاع قلیل است، ١ولى حکمت خیر کثیر است.اگر همه امکانات مادّى فداى دستیابى به حکمت و بینش صحیح گردد،ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»
٤-حکمت هدیهاى کلیدى و مادر همهى خیرات است.هرکه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»
٥-هرکسى به ارزش حکمت پى نمىبرد. «ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تکیه مىکنند و سود و زیان را براساس مادّیات مىسنجند،ولى دوراندیشان عاقل و راهشناسان اندیشمند،از بعد دیگرى محاسبه مىکنند.