تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه268
«٢٦٨»اَلشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ
شیطان(به هنگام انفاق،)شما را از فقر و تهیدستى بیم مىدهد و شما را به فحشا و زشتىها فرامىخواند ،ولى خداوند از جانب خود به شما وعدهى آمرزش و فزونى مىدهد و خداوند وسعت بخش داناست.
نکتهها:
به هنگام انفاق،شیطان به سراغ انسان مىآید و القاء مىکند که اگر امروز انفاق کنى فردا خودت فقیر خواهى شد،بهتر است اموالت را ذخیره کنى تا به هنگام پیرى و بیمارى و...، خرج نمایى.اینها القائات و وعدههاى شیطانى است.
نیاز ما در فرداى قیامت به مغفرت الهى،به مراتب بیشتر از نیاز ما در فرداى دنیاست.مبادا مغفرت الهى را با خیال رفاه در زندگى مبادله کنیم.زیرا:
اوّلاً:شاید پیر نشدم و نیازمند نشدم،ولى در قیامت نیاز من قطعى است. ثانیاً:شاید مالى که امروز براى فردا نگه مىدارم،باقى نماند،ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قیامت باقى است.
ثالثاً:شاید از مال اندوختهى امروز در فرداى پیرى نتوانم بهرهمند شوم،ولى از انفاق امروز بهرهمندى در قیامت قطعى است.
رابعاً:بهرهمندى انسان از اندوخته خود در دوران پیرى،موقّتى است،ولى بهرهگیرى انسان از انفاق در قیامت ابدى است. ١
پیامها:
١-شیطان،انسان را از انفاق اموال مرغوب بازمىدارد . «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ... اَلشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ...»
٢-بخل شما،فقرا را به فساد و فحشا مىکشاند. «یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ»
٣-انسان در انتخاب راه خدا یا شیطان،آزاد است. «اَلشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ... وَ اللّهُ یَعِدُکُمْ»
٤-اطرافیانى که انسان را از انفاق بازمىدارند و از آینده مىترسانند،ولى نسبت به گناهان تشویق مىنمایند،شیطانند. «اَلشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ»
٥-میان فقر و فحشا،رابطه است.بعضى از گناهان بخاطر ترس از فقر است.
«یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ»
٦-انفاق نکردن،از نمونههاى زشتى و فحشا مىباشد. «لا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ... اَلشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ...»
٧-انفاق،مال را زیاد مىکند و سبب آمرزش گناهان است. «أَنْفِقُوا... اَللّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً»
٨-با موانع انفاق و افکار شیطانى،مبارزه کنید.در برابر ترس از فقر،به یاد فضل و لطف خدا باشید. «مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً...»
٩-هر فکر و توهّمى که براى شما تنگنظرى،ترس و اثر منفى بیاورد،شیطانى است و هر فکر و الهامى که براى شما حرکت،نشاط و سعهصدر آورد،الهى است. «وَ اللّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً...»