عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


اعتقادات(۳۷ ): حدیث منزلت وحدیث یوم الدار

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۰۰ ب.ظ

حدیث«منزلة  »  ار  بسیارى  از  مفسران  بزرگ  شیعه  و  اهل  سنّت  در  ذیل  آیه142   سوره  اعراف  که  از رفتن  موسى(علیه  السلام)   به  مدت41  شب  به  وعده  گاه  پروردگار   وجانشین  شدن  هارون او   از  سخن  مى  ،گوید  نقل  کرده اند.   حدیث  چنین  است:  پیامبر(صلى الله علیه  وآله)  به  سوى  میدان  تبوک  حرکت  کرد  (تبوک  نقطه  اى  بود  در  شمال  جزیره  عرب   وهم  مرز   با  قلمرو  امپراطورى  روم  شرقى)  به  پیامبر  خبر  داده  بودند  که  امپراطورى روم  شرقى  لشکر  عظیمى  فراهم  کرده  تا  به  حجاز  و  مکّه  و  مدینه  حمله  کند،  و  پیش  از  آن  که  انق  لب  اسلامى  با  برنامه  خاص  انسانى   وآزادى  خواهى   بهآن  منطقه  صادر  شود،  آن  را  در  نطفه  خفه  سازد.  پیامبر(  صلى  الله علیه  وآله)  با  لشکر  عظیمى  عازم  تبوک  شد  و  على(علیه  السلام)  را  به  جاى  خود  قرار داد.   على(علیه  السلام)  عرض  کرد:  آیا  مرا  در  میان  کودکان  و  زنان  مى  گذارى؟  (   واجازه  نمى  دهى   باتو   به میدان  جهاد  بیایم   ودر  این  افتخار  بزرگ  شرکت  جویم؟)  پیامبر(صلى الله  علیه  وآله)  فرمود:  «ا  ال  ترضى  ان  تکون  منّى  بمنزلة  هارون  من  موسى   ال  انه  لیس  نبى  بعدى؟;  آیا  راضى  نیستى  که  نسبت  به  من  همانند  هارون  نسبت  به  موسى  باشى  جز  این  که  پیامبرى  بعد   ازمن  نخواهد  بود؟».   عبارت  با  ال  در  مشهورترین  کتب  حدیث  اهل  سنّت،  یعنى  صحیح  بخارى  و  صحیح  مسلم،  نقل  شده  است،  با این   تفاوت  که  در  صحیح  بخارى  تمام  حدیث  آمده،  و  در  صحیح  مسلم  یک  بار  تمام  حدیث  و  یک  بار  تنها جمله  «انت  منى  بمنزلة  هارون  من  موسى   ال انه   ال  نبى  بعدى»   به  صورت  یک  کلمه  کلّى  وعام  ذکر  شده  است.(1) 

در  بسیارى  از  کتب  اهل  سنّت  از  جمله«سنن  ابن ماجه» ،   «سنن ترمذى» ،   «مسند  احمد  »  و  کتب  فراوان دیگر   نقل  شده  است،  و  راویان  حدیث  از  صحابه  بیش  از«بیست  نفر  »مى  ،باشند   ازجمله  :«جابر  بن  عبدا  هلل انصارى»  «   وابوسعید خدرى»  «   وعبدا الله بن  مسعود  »  و«معاویه  »مى باشند.    ابوبکر  بغدادى  در«تاریخ  بغداد  »از  عمر  بن  خطاب  چنین  نقل  مى  کند  :مردى   رادید  که  به  على(علیه  السلام)  ناسزا  مى  ،گوید  عمر  گفت  :من  فکر  مى  کنم  که  تو  مرد  منافقى  باشى  زیرا   ازپیامبر(صلى الله علیه  وآله) شنیدم  که  فرمود:  «  انما  علىّ  منى  بمنزلة  هارون  منموسى   ال انه   النبى  بعدى;   على  نسبت  به  من  همچون هارون  نسبت  به  موسى  است  جز  این  که  پیامبرى  بعد  از  من  نیست».(2)  *  *  *  قابل  توجّه  این  که   ازمنابع  معتبر  حدیث  استفاده  مى  شود  که  پیامبر  اسلام(صلى الله  علیه  وآله)   این  سخن را   تنها  در  داستان  جنگ«تبوک  »  نفرمود،  بلکه  در  هفت  مورد  مختلف  بازگو  نمود  که  دلیل  بر  عمومیّت مفهوم  آن است.   1-   در«یوم  المواخات  اوّل  مکّه  »یعنى  روزى  که  پیمان  برادرى  در  مکّه  میان  یارانش  بست،  على(علیه  السلام)  را  در  این  پیمان،  براى  خودش  انتخاب  نمود،  و  همین  جمله  را  تکرار فرمود.    در«یوم  المواخات  دوم  »  که  همین  پیمان  برادرى  میان  مهاجران  و  انصار  تکرار  شدن  این  جریان  تکرار گردید  و  پیامبر(صلى  الله  علیه  وآله  وسلم)  حدیث  منزلت  را  بار  دیگر  بیان فرمود.   در  آن  روز  که  پیامبر  دستور  داد  درهاى  خانه  هایى  که   به مسجد  بزرگ  رسول  خدا  باز  مى  شد  بسته  ،شود  و  تنها  در  خانه  على(علیه  السلام)  را  باز  گذارد،  همین  جمله  را  تکرار فرمود.    همچنین  در  غزوه«تبوک  »  و  سه  مورد  دیگر  که  مدارک  آن  تمام  در  کتب  اهل  سنّت  آمده  است،  بنابراین نه  از  نظر  سند  جایى  براى  تردید  در  حدیث  منزلت  باقى  مى  ماند  از  نه   ونظر  عمومیّت  مفهوم آن.     محتواى  حدیث  منزلت  اگر  با  بى  نظرى  حدیث  فوق   رابررسى  کنیم  از   وپیش  داورى  ها  خود   رابرکنار  داریم  از  این  حدیث  مى  توان  استفاده  کرد  که  تمام  مناصبى  را  که  هارون  نسبت  به  موسى  در  میان  بنى  اسرائیل  ،داشت  جز  ،نبوّت  على( علیه  السلام)دارا  بوده  است،  چرا  که  هیچ  گونه  قید  و  شرط  دیگرى  در  حدیث  وجود ندارد. 

بنابراین  چنین  نتیجه  مى گیریم:   1-  على(علیه  السلام)  افضل  امت  بعد  از  پیامبر(صلى  الله  علیه  وآله)  بود  (چون  هارون  داراى  چنین  مقامى  بود).  2-  على(علیه  السلام)  وزیر  پیامبر(صلى  الله  علیه  وآله)   ،و  معاون  خاصّ  او،  و  شریک  در  برنامه  رهبریش بود  زیرا  قرآن  همه  این  مناصب  را  براى  هارون  اثبات  کرده  است(3).  3-  على(علیه  السلام)  جانشین  و  خلیفه  پیامبر(صلى الله علیه  وآله)   بود  و  با  وجود  او  شخص دیگرى  نمى  توانست  عهده  دار  این  مقام  شود  همان  گونه  که  هارون  چنین  مقامى   رانسبت   بهموسى داشت.   *  *  *   حدیث  یوم الدار:    بر  اساس  آنچه  در  تواریخ  اسلامی مده  پیامبر(صلى الله  علیه  وآله)   در  سال  سوّم  بعثت  مأمور  شد  که دعوت   مخفیانه  خود  را  در  مورد  اسلام  آشکار  سازد،  چنان  که  در  سوره  حجر،  آیه44  آمده  است:   و  انذر عشیرتک   لقربین;  «بستگان  نزدیک  خود  را  انذار  کن».  پیامبر(صلى الله  علیه  وآله)  بستگان  نزدیکش  را  به  خانه  عمو  یش  ابوطالب  دعوت  کرد،  بعد  از  صرف  غذا چنین   :فرمود«اى  فرزندان  عبدالمطلب!  به  خدا  سوگند،  هیچ  کس  را  در  عرب  نمى  شناسم  که  براى   قومش چیزى  بهتر  از  آنچه  من  آورده   امآورده  ،باشد  من  خیر  دنیا   وآخرت   رابراى  شما  آورده  ،ام   وخداوند   بهمن  دستور  داده  است  شما  به   رااین  آیین  دعوت   کنم،  کدام  یک  از  شما  مرا  یارى  خواهید  کرد  تا  برادر  من  و  وصىّ و  جانشین  من  باشید؟».  هیچ  کس  تمایلى  به  این  امر  نشان  نداد،  جز  على(علیه  السلام)  که  از  همه  کوچک  تر  بود  برخاست   وعرض  کرد  :«اى  رسول  خدا  !من  در  این  راه  یار   ویاور توأم» ،   پیامبر(صلى الله  علیه  وآله)  دست  برگردن  على( علیه  السلام)  نهاد  و  فرمود:  «ان  هذا  اخى  و  وصیى  و  خلیفتى  فیکم،  فاسمعوا  له  و  اطیعوه;   این  برادر  و  وصى و  .جانشین  من  در  میان  شماست،  سخن  او  را  بشنوید  و  فرمانش  را  اطاعت  کنید  »  ولى  آن  قوم  گمراه  نه  تنها پذیرا  نشدند،  بلکه  به  سخریه  نیز پرداختند.   حدیث  با  ال   که  به  حدیث«یوم  الدار»  (  روز  دعوت  در  خانه)  معروف  است  به  قدر  کافى  گویاست،  و  از نظر  سند  بسیارى  از  دانشمندان  اهل  سنّت  همچون  ابن  ابى  ،جریر  ابن  ابى  ،حاتم  ابن  ،مردویه  ،ابونعیم  ،بیهقى  ،ثعلبى  طبرى،  ابن  ،اثیر  ،ابوالفداء   وگروه  دیگر  آن   رانقل  کرده  اند.(4) 

هرگاه  حدیث  فوق  را  نیز  با  بى  نظرى  بررسى  کنیم  حقایق  مربوط   به و  لایت   وخلافت  على(علیه  السلام) براى  ما  روشن  تر  مى  شود  چرا  که  صراحت  در  مسئله   لفت  و   لایت دارد.   *  *  *     1.   صحیح  بخارى،  جزء5  ، ص5    و  صحیح  مسلم،  ج1  ،  ص44   و  ج4  ،  ص116.  2.   تاریخ  بغداد،  ج6  ،  ص462.  5.  (  سوره  طه،  آیات20   تا52).  4.   براى  آگاهى  بیشتر  به  کتاب  المراجعات،  ص159   به  بعد  و  کتاب  احقاق  الحق،  ج4  ،  ص52   به بعد  مراجعه  شود.    فکر  کنید  و  پاسخ  دهید  1-  حدیث  منزلت  چیست؟  و  در  چند  مورد  صادر  شده  است؟  2-  محتواى  حدیث  منزلت  چه  مقاماتى  را  براى  على(علیه  السلام)  ثابت  مى  کند؟  3-  هارون،  طبق  نصوص  قرآنى،  چه  موقعیّتى  نسبت  به  موسى  داشت؟  4-  حدیث  منزلت  را  کدام  دانشمندان  نقل  کرده  اند؟  5-  حدیث  یوم  الدار   ومحتوى   وسند   ونتیجه  آن   رابازگو کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۱/۰۹/۲۳
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی