تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه241 و 242
«٢٤١»وَ لِلْمُطَلَّقاتِ مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ
و براى زنان طلاق داده شده،بهرۀ مناسبى است که(پرداخت آن)بر مردانِ پرهیزکار سزاوار است.
«٢٤٢»کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
این چنین خداوند آیات خود را براى شما تبیین مىکند،شاید که اندیشه کنید.
نکتهها:
در آیات قبل،نحوهى پرداخت مهریه به زنان طلاق داده شده،قبل از آمیزش و بعد از آن بیان شد.این آیه یا در مورد کسانى است که در ضمن عقد،مهریه آنان مشخّص نشده و قبل از آمیزش طلاق داده مىشوند،و یا یک سفارش عاطفى و اخلاقى براى تمام موارد طلاق است که علاوه بر پرداخت تمام یا نصف مهریه،هدیهاى جداگانه براى جبران ناراحتىها و دلشکستگىهاى زن،از سوى شوهر به او پرداخت شود.
البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است که سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند.
به هر حال از جملۀ «حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِینَ» در آیه ٢٣٦ و «حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ» در اینجا و «لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ» آیه ٢٣٧،مىتوان توجّه مخصوصِ اسلام را دربارهى حفظ حقوق و عواطف زنان مطلّقه بدست آورد. امام حسن علیه السلام به زنى که طلاق داده بود،کنیزى را به عنوان هدیه بخشید. ١
پیامها:
١-در برخورد با زنان مطلقه،تقوا لازم است. «وَ لِلْمُطَلَّقاتِ... حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ»
٢-هدیه دادن که نقش کدورتزدایى و دلجویى دارد،نشانهى پرهیزکاران است.
«مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ»
٣-در احکام و دستورات الهى،باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى برد. «یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»