تفسیرقرآن:سوره بقره؛آیه 193
«١٩٣»وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاّ عَلَى الظّالِمِینَ
و با آنها بجنگید تا فتنه(بتپرستى و سلب آزادى از مردم،)باقى نماند و دین،تنها از آنِ خدا شود.پس اگر(از روش نادرست خود)دست برداشتند،(مزاحم آنها نشوید.زیرا)تعدّى جز بر ستمکاران روا نیست.
نکتهها:
هدف اسلام از جنگ، کشورگشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست،بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام،برچیده شدن بساط شرک و کفر است.فتنه به معناى شرک،کفر، آزمایش و شکنجه آمده است.در این آیه مىفرماید:اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند،دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد.زیرا برخورد نظامى تنها با ستمکاران و متجاوزان است.
تعبیر به عدوان،به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثلاینکه مىگوییم:جواب بدى،بدى است. بااینکه جواب بدى با بدى،عدالت است،لکن به خاطر عمل او،نامش را بدى مىگذاریم. پیامها:
١-هدف از جنگ در اسلام،برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ»
٢-پاکسازى،قبل از بازسازى است.ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد.اوّل کفر به طاغوت،بعد ایمان به خدا. «حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ»
٣-راه برگشت و توبه بر هیچکس و در هیچ شرایطى بسته نیست.حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد،خداوند او را مورد عفو قرار مىدهد. «فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ...»
٤-در آیهى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» در این آیه به مردم سفارش مىکند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ،شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فَلا عُدْوانَ»
سلام و خسته نباشید .وبلاگ زیبا و خوبی دارید.اگر مایل به تبادل لینک هستید خوشحال میشم با سایت روبکا تبادل لینک داشته باشید با این کار به مدت کمی بازدید شما افزایش پیدا میکنه.منتظرتونم حتما بهم سر بزنیددر ضمن میتونید از مطالب سایت تفریحی و سرگرمی روبکا در سایتتون استفاده کنید و بازدیدتون به طور فوق العاده ای زیاد میشه