تفسیر قرآن:سوره بقره؛آیه182
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند.. /\ /\
«١٨٢»فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
پس کسى که از انحراف وصیّتکننده(و تمایل بىجاى او به بعض ورثه) یا از گناه او(به اینکه به کار خلافى وصیّت کند،)بترسد و میان آنها را اصلاح دهد،گناهى بر او نیست(و مشمول قانون مجازات تبدیل وصیّت نمىشود،)همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
نکتهها:
صاحب تفسیر مجمع البیان کلمهى«جنف»را به معناى تمایل به انحرافِ ناآگاهانه و کلمهى«اثم»را به معناى گناه آگاهانه گرفته است.
آنچه در اسلام ممنوع شده،تغییر و تبدیل وصیّتهاى صحیح است،ولى اگر وصیّت سبب فتنه و یا خلاف موازین شرع بود،تغییر آن اشکال ندارد.چنانکه اگر وصیّتکننده بیش از یکسوم اموالش را وصیّت کند،مىتوان آن مقدار را کم کرد،اگر سفارش به گناه کرد، مىتوان وصیّت را تغییر داد،یا اگر عمل به وصیّت ایجاد فتنه و فساد کند،مىتوان زیر نظر حاکم اسلامى در وصیّت تغییراتى داد.بنابراین در اسلام بنبست وجود ندارد و چون هدف تمام اعمال رسیدن به تقواست،مىتوان براساس تقوا تمام موارد ضد تقوا را اصلاح کرد.
پیامها:
١-اصل اهمّ و مهمّ را باید مراعات کرد.احترام به وصیّت مهمّ است،ولى رفع فتنه و اصلاح امور مسلمانان مهمّتر است. «فَمَنْ خافَ... فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ» ٢-تغییر وصیّت باید براساس فتنهزدایى و اصلاح باشد. «فَمَنْ خافَ... فَأَصْلَحَ»