تفسیر قرآن:سوره بقره؛آیه181
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند.. /\ /\
«١٨١»فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
پس هرکس که آن(وصیّت را)بعد از شنیدن،تغییر دهد،گناهش تنها بر کسانى است که آن را تغییر مىدهند،همانا خداوند شنوا و داناست.
نکتهها:
این آیه نیز هشدارى است به کسانى که در صدد تغییر و یا تبدیل وصیّت دیگران برمىآیند.اگر کسى بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوع وصیّت و موارد مصرف آن،دست به تغییر یا تبدیل آن بزند،گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان کسى است که این عمل ناشایست را مرتکب شده است،ولى وصیّتکننده به پاداش خود مىرسد.مثلاً اگر کسى وصیّت کند که به صد فقیر کمک شود،ولى به جاى صد فقیر،اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف کنند،در این صورت وصیّتکننده که از دنیا رفته،به پاداش کمک به فقرا مىرسد و گیرندگان بىخبر هم گنهکار نیستند،در این میان،گناه تنها به عهدهى کسى است که وصیّت را تغییر داده است و باید بداند که خداوند شنوا و آگاه است و کیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد.
در حدیث مىخوانیم:وصیّت را اگرچه به نفع یهودى یا نصرانى باشد،تغییر ندهید. ١
پیامها:
١-تغییر وصیّت از سوى دیگران،حرام است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ... فَإِنَّما إِثْمُهُ» ٢-حقّ مالکیّت،بعد از مرگ نیز محترم است و کسى حقّ تغییر وصیّت را ندارد.
«فَمَنْ بَدَّلَهُ... فَإِنَّما إِثْمُهُ»
٣-گناه آگاهانه و مغرضانه،خطرناکتر است. «بَعْدَ ما سَمِعَهُ»
٤-ایمان به اینکه ما در محضر خدا هستیم،بهترین عامل تقوا و دورى از تغییر و تبدیل وصیّت مردم است. «فَمَنْ بَدَّلَهُ... إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»