عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیر قرآن:سوره بقره؛آیه178

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۰۹ ب.ظ

#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\

 

 

 

«١٧٨»یا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا کُتِبَ‌ عَلَیْکُمُ‌ الْقِصاصُ‌ فِی الْقَتْلى‌ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‌ بِالْأُنْثى‌ فَمَنْ‌ عُفِیَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ أَخِیهِ‌ شَیْ‌ءٌ فَاتِّباعٌ‌ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ أَداءٌ إِلَیْهِ‌ بِإِحْسانٍ‌ ذلِکَ‌ تَخْفِیفٌ‌ مِنْ‌ رَبِّکُمْ‌ وَ رَحْمَةٌ‌ فَمَنِ‌ اعْتَدى‌ بَعْدَ ذلِکَ‌ فَلَهُ‌ عَذابٌ‌ أَلِیمٌ‌ 
اى کسانى که ایمان آورده‌اید!(قانون)قصاص در مورد کشتگان،بر شما (چنین)مقرّر گردیده است:آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن،پس اگر کسى از ناحیه برادر(دینى)خود(یعنى صاحب خون و ولىّ‌ مقتول)مورد عفو قرار گیرد.(یا قصاص او به خون‌بها تبدیل شود) باید شیوه‌اى پسندیده پیش گیرد و به نیکى(دیه را به ولى مقتول)بپردازد، این حکم تخفیف و رحمتى است از ناحیه پروردگارتان،پس براى کسى که بعد از این(از حکم خدا)تجاوز کند،عذاب دردناکى دارد. نکته‌ها: 
«قصاص»از ریشه«قصّ‌»به معناى پیگیرى است.لذا به داستان دنباله‌دار و پى‌درپى «قصّه»مى‌گویند.پیگیرى قتل تا مجازات قاتل را«قصاص»گویند. 
در هر اجتماعى گاه‌وبى‌گاه قتلى صورت مى‌گیرد،یک دین جامع و کامل همانند اسلام،در قبال چنین حوادثى باید طرح و برنامه‌ى عادلانه و منطقى ارائه دهد که بتواند جلوى ازدیاد و تکرار چنین حوادث و همچنین جلوى انتقام‌هاى نابجا و احیاناً سوءاستفاده‌ها را بگیرد،تا قاتلان،جسور نشوند و خون مظلوم به هدر نرود. 
در جاهلیّت قبل از اسلام،گاه به خاطر کشته شدن یک نفر،قبیله‌اى به خاک و خون کشیده مى‌شد و جنگ‌هاى طولانى به راه مى‌افتاد.اسلام با طرحى که در این آیه مطرح شده،هم حفاظت خون مردم و هم رضایت طرفین و رعایت حدود و اندازه را در نظر گرفته است.البتّه قانون قصاص،حکم الهى که قابل عفو و اغماض نباشد،نیست،بلکه حقّى است براى صاحبان خون که مى‌توانند با گرفتن دیه و یا بدون آن،از حقّ‌ خود صرف‌نظر کنند. 
سؤال:چرا در قانون قصاص،جنسیّت مطرح است‌؟اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد،مرد را قصاص نمى‌کنند؟ 
پاسخ:قتل زن و مرد،از نظر الهى و انسانى و کیفر اخروى یکسان است،لکن در کیفر دنیوى فرق دارد و این به خاطر آن است که معمولا مرد نان‌آور خانه و قتل او سبب ضربه اقتصادى به خانواده است و قانون براساس نوع است،نه موارد نادر که ممکن است زنى نان‌آور باشد. 
البته مرد در برابر زن با پرداخت ما به التفاوت دیه،قصاص مى‌شود. 
پیام‌ها: 
١-در قانون قصاص،اصول تساوى و عدالت مورد توجّه است. «اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‌ بِالْأُنْثى‌...» 
٢-قاطعیّت و عطوفت در کنار هم لازم است. «فَمَنْ‌ عُفِیَ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ أَخِیهِ‌» گویا اولیاى مقتول،برادر قاتل هستند و قاتل،از مرز اسلام و اخوت بیرون نمى‌رود. 
٣-حقوق اسلامى،آمیخته با اخلاق اسلامى است. «کُتِبَ‌ عَلَیْکُمُ‌ الْقِصاصُ‌... فَمَنْ‌ عُفِیَ‌» ٤-اسلام،نه مانند یهود تنها راه را قصاص مى‌داند و نه همچون مسیحیّت بهترین راه را عفو مى‌شناسد،بلکه راههاى مختلفى مثل قصاص،خون‌بها و عفو را مطرح مى‌کند. «کُتِبَ‌ عَلَیْکُمُ‌ الْقِصاصُ‌... فَمَنْ‌ عُفِیَ‌» 
٥-جواز عفو قاتل و تبدیل قصاص به گرفتن خون‌بها،شاید براى تربیت شماست. «تَخْفِیفٌ‌ مِنْ‌ رَبِّکُمْ‌» 
٦-تجاوز از حدود الهى و سوءاستفاده از آن ممنوع است.«فمن اعتدى علیه... فَلَهُ‌ عَذابٌ‌ أَلِیمٌ‌» 
٧-اگر در قانونى تخفیف قرار دادید،به آن پابند بایستید. «ذلِکَ‌ تَخْفِیفٌ‌... فَمَنِ‌ اعْتَدى‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۹
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی