عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیر قرآن:سوره بقره؛آیه172

شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۲۳ ب.ظ

#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\

 

 

«١٧٢»یا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا کُلُوا مِنْ‌ طَیِّباتِ‌ ما رَزَقْناکُمْ‌ وَ اشْکُرُوا لِلّهِ‌ إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ إِیّاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌ 
اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از نعمت‌هاى پاکیزه‌اى که به شما روزى داده‌ایم بخورید و شکر خدا را به جاى آورید.اگر فقط‍‌ او را پرستش مى‌کنید. 
نکته‌ها: 
از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است که خداوند مى‌فرماید:من مردم را خلق مى‌کنم،امّا آنان غیر مرا مى‌پرستند.من به آنان روزى مى‌دهم،امّا آنان شکر دیگرى را مى‌نمایند. ١
قرآن،هرگاه بنا دارد انسان را از کارى منع کند،ابتدا راههاى مباح آن را مطرح کرده و سپس موارد نهى را بیان مى‌کند.چون مى‌خواهد در آیات بعد،مردم را از یک سرى خوردنى،منع و نهى کند،در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است. 
شکر مراحلى دارد.گاهى با زبان است و گاهى با عمل.شکر واقعى آن است که نعمت‌ها در راهى مصرف شود که خداوند مقرر نموده است. 
هدف اصلى از آفرینش نعمت‌هاى طبیعى،بهره بردن مؤمنان است.در سه آیه قبل فرمود: 
اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید.در این آیه مى‌فرماید:اى مؤمنان! از نعمت‌هاى دل‌پسندى که براى شما روزى کرده‌ام بخورید.شاید در این اختلاف تعبیر،رمزى باشد و آن اینکه هدف اصلى،رزق‌رسانى به مؤمنان است،ولى دیگر مردم هم در کنار آنها بهره مى‌برند.همان گونه که هدف اصلىِ‌ باغبان از آبیارى،رشد گلها و درختانِ‌ میوه است، گرچه علف‌هاى هرز و تیغها نیز به نوایى مى‌رسند. 
شاید بتوان گفت که از هرکس توقّع خاصّى است.از مردم عادّى،توقّع آن است که پس از خوردن،دنبال گناه و وسوسه‌هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا أَیُّهَا النّاسُ‌ کُلُوا... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ‌ الشَّیْطانِ‌» ١ولى از اهل ایمان این توقّع است که پس از خوردن،به دنبال عمل صالح و شکرگزارى باشند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا کُلُوا... وَ اشْکُرُوا» و «یا أَیُّهَا الرُّسُلُ‌ کُلُوا... 
وَ اعْمَلُوا صالِحاً» ٢
پیام‌ها: 
١-خودسازى و زهد و تقوا،منافاتى با بهره‌گیرى از طیّبات ندارد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا کُلُوا مِنْ‌ طَیِّباتِ‌» 
٢-در مکتب اسلام،مادّیات مقدّمه‌ى معنویات است. «کُلُوا، وَ اشْکُرُوا، تَعْبُدُونَ‌» 
٣-اسلام در تغذیه،به بهداشت توجّه دارد. «طَیِّباتِ‌ ما رَزَقْناکُمْ‌» 
٤-قبل از تأمین زندگى مردم و محبّت به آنان،توقّعى نداشته باشید. «کُلُوا... 
وَ اشْکُرُوا» 
٥-شکر،نشانه‌ى خداپرستى و توحید ناب است.اگر انسان رزق را نتیجه فکر اقتصادى،تلاش،مدیریّت،سرمایه و اعتبارات خود بداند،براى خداوند سهمى قائل نخواهد بود تا او را شکر کند. «وَ اشْکُرُوا لِلّهِ‌ إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ إِیّاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌» ٦-شکر،نمونه روشن عبادت است. «وَ اشْکُرُوا لِلّهِ‌... تَعْبُدُونَ‌» 
٧-شکر خداوند،واجب است. «کُلُوا... وَ اشْکُرُوا لِلّهِ‌» 
٨-خداپرست،آنچه را خدا حلال شمرده،از پیش خود حرام نمى‌کند. «کُلُوا... إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ إِیّاهُ‌ تَعْبُدُونَ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۲
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی