تفسیرقران:سوره بقره؛ایه169
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند.. /\ /\
«١٦٩»إِنَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ
همانا(شیطان)،شما را فقط به بدى و زشتى فرمان مىدهد و اینکه بر خداوند چیزهایى بگویید که به آن آگاه نیستید.
نکتهها:
در تفسیر روح البیان آمده است که شیطان در وسوسهى خود،مراحلى را طى مىکند:ابتدا به کفر دعوت مىنماید.اگر موفق نشد،به بدعت،اگر موفق نشد،به گناهان کبیره،اگر موفق نشد به گناهان صغیره،اگر موفق نشد،به کارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد،به عباداتى دعوت مىکند که پایینتر است،تا شخص از مرحله بالاتر بازبماند .
فرمان شیطان،همان وسوسههاى اوست.نه آنکه از انسان سلب اختیار کند تا انسان مجبور به گناه شود.
تاثیر فرمان شیطان،نشان ضعف ماست.هرگاه انسان ضعیف شد،وسوسههاى شیطان را همچون فرمان مولا مىپذیرد؛ «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ» ١وگرنه اولیاى خدا،در مرحلهاى هستند که شیطان به آنان نفوذ ندارد. «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ» ٢پیامها:
١-نشانهى دشمنى شیطان،وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است.
«عَدُوٌّ مُبِینٌ إِنَّما یَأْمُرُکُمْ»
٢-شیطان،هم دستور به گناه مىدهد،هم راه توجیه آن را نشان مىدهد.فرمان به سوء و فحشا،همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا،دستور به توجیه گناه است. «یَأْمُرُکُمْ... وَ أَنْ تَقُولُوا»
٣-اظهار نظر درباره احکام دین و فتوى دادن بدون علم،حرام است. «أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»
٤-حتّى در مقام تردید و شک،نباید چیزى را به خداوند نسبت داد،تا چه رسد به مواردى که بدانیم آن حرف و سخن از خدا نیست.بنابراین باید در تفسیر قرآن و بیان احکام دقّت کرد. «وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»