تفسیرقران:سوره بقره؛ایه160
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند.. /\ /\
«١٦٠»إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحِیمُ
مگر آنها که توبه کردند و(اعمال بد خود را با اعمال نیک)اصلاح نمودند و (آنچه را کتمان کرده بودند)آشکار ساختند،که من(لطف خود را)بر آنان بازمىگردانم،زیرا من توبهپذیر مهربانم.
نکتهها:
براى گناه کتمان،همچون سایر گناهان،راه توبه و بازگشت باز است.امّا توبهى واقعى،با پشیمانى قلبى و اصلاح عمل و بیان موارد کتمان صورت مىگیرد.توبهى کسى که نماز نخوانده آن است که نمازهاى خود را قضا کند.توبه کسى که مال مردم را تلف کرده آن است که باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند.در این مورد نیز کسى که با کتمان حقایق،به دنیاى علم،اندیشه و نسلها،خیانت کرده،فقط با تبیین حقایق و بازگوئى آنهاست که مىتواند گذشته را جبران نماید.
خداوند به شیطان فرمود: «إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی» ٢لعنت من بر تو.و در آیه بعد مىفرماید: «عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ...» پس کتمانکنندگان و شیطان،در یک ردیف هستند. پیامها:
١-خداوند،امکان توبه و بازگشت را براى خطاکاران،در هر شرایطى فراهم نموده است. «یَلْعَنُهُمُ اللّهُ... إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا»
٢-کتمان حقایق دینى،فساد است،زیرا به توبهکننده،فرمان اصلاح و جبران داده شده است. «تابُوا وَ أَصْلَحُوا»
٣-توبهى هر گناه،متناسب با آن است.توبهى کتمان،بیان حقایق است. «تابُوا...
وَ بَیَّنُوا»
٤-چون در مقام تهدید و توبیخ،لعنت خداوند شامل حال کتمانکنندگان شد،در مقام مهربانى نیز کلمات«اَنَا»و«توّاب»و«رحیم»به کار رفته تا بگوید:من خودم با مهربانى مخصوصم،به شما بازمىگردم . «یَلْعَنُهُمُ اللّهُ... أَنَا التَّوّابُ الرَّحِیمُ»
٥-تهدید گنهکار و بشارت نیکوکار،دو رکن اساسى براى تربیت فرد و جامعه است. «یَلْعَنُهُمُ اللّهُ... أَنَا التَّوّابُ الرَّحِیمُ»
٦-بازگشت لطف خداوند به توبهکنندگان،دائمى،قطعى و همراه با محبّت است.
«أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحِیمُ»