تفسیرقران:سوره بقره؛ایه157
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند.. /\ /\
«١٥٧»أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
آنانند که برایشان از طرف پروردگارشان،درودها و رحمتهایى است و همانها هدایتیافتگانند.
نکتهها:
کلمه«صلوات»از واژهى«صلو»به معنى ورود در نعمت و رحمت است،برخلاف واژهى «صلى»که به معناى ورود در قهر و غضب است.مانند: «تَصْلى ناراً حامِیَةً» ١
خداوند بر مؤمنانى که در مشکلات،صبر و مقاومت کردهاند،خود درود و صلوات مىفرستد؛ «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» ولى درباره مؤمنان مرفّه که زکات اموالشان را مىپردازند، دستور مىدهد پیامبر صلى الله علیه و آله درود بفرستد.«صلّ علیهم» ٢
پیامها:
١-خداوند،صابران را غرق در رحمت خاصّ خود مىکند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ»
٢-تشویق صابران از طرف خداوند،به ما مىآموزد که باید ایثارگران و صابران و مجاهدان،در جامعه از کرامت و احترام خاصّى برخوردار باشند. «عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ...»
٣-تشویق،از شئون ربوبیّت و لازمه تربیت است. «صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ»
٤-هدایت صابران،قطعى و مسلّم است.با آنکه در قرآن،هدایت یافتن بسیارى از انسانها،تنها یک آرزو است؛ «لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ» ولى در مورد صابران،هدایت آنان قطعى تلقّى شده است. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»
٥-هدایت،مراحلى دارد. بااینکه گویندگانِ« إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ »مؤمنان و هدایتشدگان هستند،ولى مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهى کسب مىکنند. «أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»