تفسیر قرآن: سوره بقره؛آیه 153
«١٥٣»یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرِینَ
اى کسانى که ایمان آوردهاید!(در برابر حوادث سخت زندگى،)از صبر و نماز کمک بگیرید،همانا خداوند با صابران است.
نکتهها:
مشابه این کلام الهى را در همین سوره ١خواندیم که خداوند به بنى اسرائیل مىفرمود:در برابر ناملایمات و سختىها،از صبر و نماز کمک بگیرید.در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده مىشود تا در برابر حوادث سخت زندگى،از صبر و نماز یارى بجویند.آرى،دردهاى یکسان،داروى یکسان لازم دارد.
اصولاً انسانِ محدود،در میان مشکلات متعدّد و حوادث ناگوار،اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد،متلاشى و منکوب مىشود.و انسانِ مرتبط با خداوند،در حوادث و سختىها،خود را نمىبازد و براى او حوادث،بزرگ نمىنماید.کسى که نماز را با حضور قلب و با توجّه مىخواند،به معراج مىرود.هرچه پرواز معنوى او بیشتر باشد و بالاتر رود،دنیا و مشکلات آن و حتّى خوشىهاى آن کوچکتر مىشود.
انسان،یا در نعمت بهسرمىبرد که باید به آیه قبل عمل کند؛ «فَاذْکُرُونِی، اُشْکُرُوا لِی» و یا در سختى بهسرمىبرد که باید به این آیه عمل کند؛ «اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ»
خداوند مىفرماید:خدا با صابران است و نمىفرماید:با نمازگزاران است.زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایدارى دارد. ١
در روایات مىخوانیم:هرگاه کار سختى براى حضرت على علیه السلام پیش مىآمد حضرت دو رکعت نماز مىخواند. ٢این سیره را بو على سینا نیز عمل مىکرد.
صبر،مادر همه کمالات است؛
*صبر در جنگ،مایه شجاعت است.
*صبر در برابر گناه،وسیله تقواست.
*صبر از دنیا،نشانه زهد است.
*صبر در شهوت،سبب عفّت است.
*صبر در عبادت،موجب طاعت،و صبر در شبهات،مایهى وَرع است. ٣
پیامها:
١-ایمان اگر همراه با عمل و توکّل و صبر و عبادت باشد،کاربرد بیشترى خواهد داشت. ٤«اَلَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ...»
٢-نماز اهرم است،بار نیست. «اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»
٣-صبر و نماز،وسیله جلب حمایتهاى الهى هستند. «اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرِینَ»
٤-اگرچه خداوند با هرکس و در هرجایى حضور دارد؛ «هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ» ٥و لکن همراهى خدا با صابران،معناى خاصّى دارد و آن لطف،محبّت و یارىرسانى خداوند به صابران است. «إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرِینَ»