عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


اعتقادات(۱۸ ):امر بین الامرین چیست؟ (مکتب واسطه)

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۱۰ ق.ظ

1-  تفویض  در  برابر  جبر  البته  در  برابر  اعتقاد  به  جبر  که  در  سوى«افراط  »  قرار  گرفته،  مکتبى  به  نام  مکتب«تفویض  »  است  که در   سمت«تفریط »است.   عقیده  مندان «  بهتفویض»   معتقدند  که  خداوند  را   ماآفریده   وهمه  چیز   را  به  دست  خود  ما  واگذارده  و  به کلّى   از  اعمال  و  افعال  ما  بیگانه  است  و  به  این  ترتیب  ما  در  قلمرو  اعمالمان  از  هر  نظر  مستقل  و  حکمران  لمنازع  هستیم!   بدون  شک  این  اعتقاد،  با  اصل  توحید  سازگار  نیست،  چرا  که  توحید  به  ما  تعلیم  داده  که  همه  جهان ملک  خداست،  و  چیزى  از  قلمرو   حکومت  او  بیرون  نیست،  حتى  اعمال  ما  در  عین  اختیار  و  آزادى  اراده،  از  قلمرو و  قدرت  او  نمى  تواند  بیرون  باشد  وگرنه شرک   لزم  مى آید.   به  عبارت  روشن  تر:  ما  نمى  توانیم  قائل   به  دو  خدا  باشیم  یکى  خداى  بزرگ  که  عالم  را  آفریده  و دیگرى  خداى  کوچک  یعنى  انسان  که  در  اعمال  خودش  مستقل  و  تام   لختیار  است   وحتّى  خداوند  هم  نمى  تواند  در  محدوده  اعمال   اواثر  بگذارد!  این  شرک  است،  این  دوگانه  پرستى   وچندگانه  پرستى  است  .مهم  آن  است  که   ما  هم  انسان  را  آزاد  بدانیم و  صاحب  اختیار،  و  هم  خدا  را  حاکم  بر  او  و  اعمال  او بدانیم. 

2-  مکتب  واسطه   نکته  باریک  همین  جاست  که  تصور  نکنیم  میان  این  دو  تضاد  است.  نکته  باریک  این  است  که  ما هم  «عدالت»   خدا  را  کام  ال  بپذیریم  و  براى  بندگان«آزادى  و  مسئولیت  »  قائل  شویم،  و  هم«توحید»   و حاکمیت   او  بر  تمام  جهان  هستى،  و  این  همان  چیزى  است  که  از  آن  تعبیر  به«امر  بین   لمرین»  مى  شود  (یعنى  مطلبى  که  در  میان  دو  عقیده  افراطى   ونادرست  قرار  گرفته).  از  آنجا  که  بحث  کمى  پیچیدگى  دارد  اجازه  دهید  با  یک  مثال  واضح  آن  را  روشن سازیم.    فرض  کنید  شما  با  یک  دستگاه  قطار  برقى  مشغول  مسافرت  هستید  و  راننده  قطار  شمایید.  یک  سیم  برق قوى  در  سرتاسر  مسیر  قطار  کشیده  شده،  و  حلقه  مخصوص  از  با  لى  قطار  روى  این  سیم  مى  لغزد   وحرکت  مى  کند   ولحظه   بهلحظه  برق  از   رایک  منبع  قدرتمند  به  لکوموتیو  قطار  منتقل  مى  ،کند   بهطورى  که  اگر  یک  لحظه  منبع  مُولّد،  برق  به  قطار  نرساند  فوراً  در  جاى  خود  متوقّف  مى شود.    بدون  شک  شما  آزادید  هرکجا  مى  خواهید  در  مسیر  راه  مى  توانید  توقّف  ،کنید   کم  یا  زیاد،  و  با  هر سرعتى  بخواهید  مى  توانید  حرکت  نمایید  .ولى   باتمام  این  آزادى  ها  که  دارید  کسى  که  پشت  دستگاه  مُولّد  برق  نشسته  هر  لحظه  مى  تواند  شما   رامتوقف  سازد  چرا  که  تمام  قدرت   ونیروى  شما   ازهمان  برق  است   و کلید  آن  در  دست اوست.   هنگامى  که  در  این  مثال  دقّت  مى  کنیم  مى  بینیم  چنین  شخصى  در  عین  آزادى   و  اختیار  و  مسئولیت  در قبضه  قدرت  دیگرى  قرار  دارد  و  این  دو  با  هم  منافات ندارد.   مثال دیگر:    فرض  کنید  کسى  بر  اثر  بیمارى  یا  وقوع  یک  حادثه  ناگوار،  اعصاب  دستش  از  کار  افتاده  و  قدرت حرکت   دادن  دست  را  ندارد،  امّا  اگر  آن  را  با  یک  نیروى  برق  خفیف  و   لیم  ارتباط  دهیم،  اعصاب  او  چنان گرم  مى  شود  که  قادر   بهحرکت  خواهد بود.    چنین  شخصى  هرگاه  کارى  انجام  دهد  مث  ال  با  همان  دست  و  در  همان  حالت  مرتکب  جنایتى  گردد،  سیلى به  صورت  دیگرى  زند،  کاردى  در  سینه  بى  گناهى  فرو  ،کند   مسلماً  مسئول  جنایت  خویش  است،  چرا  که هم   قدرت  داشته،  هم  اختیار،  و  شخص«قادر  مختار  »در  برابر  اعمال  خویش  مسئول است. 

ولى  با  این  حال  آن  کس  که  نیروى  برق  به  دست  او  مى  دهد   وتوان   وقدرت  در  او  مى  ،آفریند  بر  او  حاکمیت  ،دارد   ودر  عین  آزادى   واختیار  در  قبضه  قدرت اوست.     اکنون  به  اصل  مطلب  باز  مى گردیم:    خداوند  به  ما  نیرو  و  توان  داده،  عقل  و  هوش  و  قدرت  جسمانى  بخشیده،  و  این  امکانات  لحظه  به  لحظه  از ناحیه  خداوند  به  ما  مى  ،رسد   و  اگر  یک  لحظه  کوتاه  لطف  او  از  ما  قطع  گردد  و  رابطه  ما  با  او  بریده  شود معدوم  خواهیمشد.   ما  اگر  مى  توانیم  کارى  انجام  بدهیم   باقدرتى  است  که  ما  به   اوداده   ولحظه  به  لحظه  ادامه  مى  ،دهد  حتى  آزادى   واختیار   مانیز   ازناحیه  ،اوست  یعنى   او  خواسته  است  که  ما  آزاد  باشیم،  و  با  استفاده  از  این موهبت  بزرگ  الهى  راه  تکامل  را بپوییم.    بنابراین  ما  در  عین  اختیار  و  آزادى  اراده  در  قبضه  قدرت  او  هستیم  و  سر  بر  آستان  او  داریم  و  از قلمرو   حاکمیت  او  بیرون  نخواهیم  بود،  ما  در  عین  توانایى  و  قدرت  وابسته  به  او  هستیم  و  بدون  او  هیچ  خواهیم  بود، و   این  است  معنى«ا  لمر  بین   لمرین»  زیرا  نه  موجودى  را  همسان  خدا  دانسته  ایم   تاشرک  لزم  ،آید  نه  و  بندگان   رامجبور  در  اعمالشان  مى  دانیم   تاظلم  لزم  آید(  .دقّت  کنید)  این  درس  را  از  مکتب  ائمه  اهل  بیت(علیهم  الس  لم)  آموخته  ،ایم  هنگامى  که  مى  پرسیدند  آیا  میان  جبر  و  تفویض  راه  دیگرى  وجود  دارد  مى  فرمودند  ،آرى  وسیع  تر   ازفاصله  میان  زمین   وآسمان.(1)  *  *  *  3-  قرآن  و  مسئله  جبر  و  اختیار  قرآن  مجید  در  این  مسئله  صراحت  دارد  و  به  وضوح  آزادى  اراده  انسان  را  اثبات  مى  کند   وصدها  آیه  در  قرآن  در  زمینه  آزادى  اراده  انسان  آمده  است!  الف  -   ،تمام  آیاتى  که  در  آن  امر  و  نهى  و  تکلیف  و  برنامه  آمده  است  همه  دلیل  بر  اختیار  و  آزادى اراده  انسان  است  چرا  که  اگر  انسان  مجبور  بود،  امر  و  نهى،  لغو  و  بیهوده بود. 

ب  -  تمام  آیاتى  که  سخن  از   لمت  بدکاران  و  مدح  و  توصیف  نیکوکاران  مى  گوید  دلیل  بر  اختیار ،است  چرا  که  در  صورت  جبر  هم  آن   لمت  و  هم  آن  مدح  و  ستایش  معنى ندارد.   ج  -   تمام  آیاتى  که  سخن  از  سؤال  در  روز  قیامت،  و  محاکمه  در  آن  دادگاه،  و  سپس  پاداش  و  کیفر  و بهشت  و  دوزخ  مى  گوید   دلیل  بر  اختیار  است،  چون  در  فرض  جبر  تمام  اینها  نامفهوم  و  سؤال  و  محاکمه  و مجازات  بدکاران  ظلم  محض است.   د  -  تمام  آیاتى  که  سخن  از  این  مى  گوید  که  انسان  در  گرو  اعمال  خویش  است  ِمانند  (  کل  نفس  بما کسبت  رهینه);(1);  هر  انسانى  در  گرو  اعمال  خود  مى باشد»  (   وکل  امرىء  بما  کسب  رهین);(2)  «  هر  فردى در  گرو  اعمالى  است  که  انجام  داده  »و  مانند  اینها  به  روشنى  اختیار  انسان  را  ثابت  مى کند.       هـ  -  آیاتى  مانند:  (  انا  هدیناه  السبیلامّا  شاکراً  و  امّا  کفورا);(4)  «  ما  راه  را  به  انسان  نشان  دادیم خواه  شکرگزارى  کند  یا  کفران  »  (سوره  دهر،  آیه3)  نیز  دلیل  روشنى  بر  این مدعاست.    منتها  تعبیراتى  در  قرآن  وارد  شده  که  دلیل  بر  مسئله«امر  بین   لمرین»   است،  و  گاهى  بعضى  از  ناآگاهان به  اشتباه  آن  را  دلیل  بر  جبر  پنداشتند  مانند:  (و  ما  تشاؤن   ال  ان  یشاء   هلل);(5)  «شما  اراده  اى  نمى  کنید  مگر  این  که  خدا  اراده  کند».  روشن  است  که  این  آیه  و  امثال  آن  نمى  خواهد  اختیار  از   راانسان  سلب  کند;  بلکه  مى  خواهد  این  حقیقت  را  ثاب  ت  کند  که  شما  در  عین  اختیار  در  قبضه  فرمان  خدا  هستیدکه  توضیح  آن  در  با  ال  داده شد.   *  *  *     1.   اصول  کافى،  ج1  ،  ص121.  (باب  الجبر  و  القدر  و   لمر  بین   لمرین)  2.   سوره  مدثر،  آیه56.  5.   سوره  طور،  آیه21. 4.   سوره  دهر، آیه5  .  6.   سوره  دهر،  آیه59.    فکر  کنید  و  پاسخ  دهید   1-   منظور  از«تفویض  »  چیست؟  و  چه  عیبى  در  آننهفته  است؟  2-   مکتب«ا  لمر  بین   لمرین  »را  که  ما  از  ائمه  اهل  بیت  آموخته  ایم  در   عباراتى  روشن  شرح  دهید  و  با ذکر  مثال  آن  را  به  طور  وضوح  بیان کنید.   3-  آیات  قرآن  در  ارتباط  با  مسئله  جبر  و  اختیار  چه  مى  گوید؟  4-   اگر  ما  عقیده  جبر  را  بپذیریم،  رستاخیز  و  بهشت  و  دوزخ  وبازپرسى  و  سؤال  روز  قیامت  چه  خواهد  شد؟  5-   آیا  آیاتى  مانند«و  ما  تشاؤن   ال  ان  یشاء   هلل  »دلیل  بر  جبر  است؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۲۹
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی