عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


اعتقادات(۱۴ ):فلسفه حوادث ناخوشایند زندگى

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۴:۵۰ ق.ظ

گفتیم  گروهى  از  خرده  گیران،  مسئله  حوادث  ناگوار  و  بروز  آفت  ها   و،مشک  لت   وناکامى  هایى   راکه  زندگى  دامنگیر  انسان  مى  شود  بهانه  اى  براى  انکار   عدالت  پروردگار  و  گاهى  انکار  اصل  وجود خدا  گرفته  اند!  در  بحث  گذشته  به  تحلیل  و  بررسى  قسمتى  از  این  حوادث  پرداختیم  و  دو  فلسفه  آن  را  بازگو کردیم:   اکنون  به  ادامه  این  بحث  توجّه کنید.   *  *  *    3-  انسان  در  آغوش  مشک  لت  پرورش  مى  یابد  باز  تکرار  مى  کنیم   مانباید   بادست  خود  براى  خودمان  مشکل   وحادثه  بیافرینیم،  امّا  با  این  حال  بسیار  مى  شود  که  حوادث  سخت   وناگوار  اراده   مارا  قوى  و  قدرت  ما  را  افزایش  مى  ،دهد  درست  همانند  فو  لدى   راکه  به  کوره  هاى  داغ  مى  برند   وآبدیده   ومقاوم  مى  شود   ماهم  در  کوره  این  حوادث  آبدیده   وپرمقاومت  مى شویم.    جنگ  چیز  بدى  است  ولى  گاهى  یک  جنگ  سخت  و  طو  لنى  استعداد  یک  ملّت  را  شکوفا  مى  ،کند  پراکندگى   رامبدّل   بهوحدت   وعقب  ماندگى  ها  به   راسرعت  جبران  مى نماید.   یکى  از  تاریخ  نویسان  معروف  غرب  مى  گوید  :«هر  تمدن  درخشانى  در  طول  تاریخ  در  نقطه  اى   ازجهان  ظهور  کرده   بهدنبال  این  بوده  است  که  یک  کشور  مورد  هجوم   یک  قدرت  بزرگ  خارجى  قرار  گرفته، و  نیروهاى  خفته  آنها  را  بیدار  و  بسیج  کرده  است»!  البته  واکنش  همه  افراد  و  همه  جامعه  ها  در  برابر  حوادث  تلخ  زندگى  یکسان   نیست.  گروهى  گرفتار  یأس و  ضعف  و  بدبینى  مى  شوند   ونتیجه  منفى  مى  ،گیرند  امّا  افرادى  که  زمینه  هاى  مساعد  دارند  در  برابر  این  حوادث  تحریک  و  تهییج  شده  به  حرکت  درمى  آیند   ومى  جوشند   ومى  ،خروشند   ونقطه  هاى  ضعف  خود  به  را  سرعت  اص  لح  مى کنند.   منتها  چون  در  این  گونه  موارد  بسیارى  از  مردم  قضاوت  سطحى  مى  کنند  تنها  تلخى  ها   وسختى  ها   رامى  بینند   وامّا  آثار  مثبت   وسازنده   رانادیده  مى گیرند.   ادّعا  نمى  کنیم  همه  حوادث  تلخ  زندگى  در  انسان  چنین  اثرى  دارد  ولى  حداقل  قسمتى  از  آنها  چنین است. 

شما  اگر  زندگى  نوابغ  جهان  را  مطالعه  کنید،  مى  بینید  ًتقریبا  همه  آنها  در  میان  مشک  لت  و  ناراحتى  ها بزرگ  ،شدند  کمتر  مى  توان  افراد  نازپرورده  اى   را  پیدا  کرد  که  در  زندگى  نبوغى  از  خود  نشان  داده  باشند  و  به مقام  وا  لئى  برسند،  فرماندهان  بزرگ  نظامى  آنها  هستند  که  میدان  هاى  نبرد  سخت   وطو  لنى  دیده  ،اند  مغزهاى  متفکر  اقتصادى  آنها  هستند  که  در  بازارهاى  بحران  زده  اقتصادى  گرفتار  شده اند.   سیاستمداران  قوى  و  بزرگ  آنها  هستند  که  با  مشک  لت  سخت  سیاسى  دست  به  گریبان  بوده اند.   کوتاه  سخن  این  که  :مشک  لت   ورنج  ها  انسان   رادر  آغوش  خود  پرورش  مى دهد.   در  قرآن  مجید  چنین  مى  خوانیم:  (فعسى  ان  تکرهوا  شیئا  و  یجعل   هلل  فیه  خیرا  کثیرا);(1)  «  اى  بسا  چیزى را  ناخوشایند  بشمرید  امّا  خداوند  در  آن  خیر  فراوان  قرار  دهد».  *  *  *    4-  مشک  لت  سبب  بازگشت  به  سوى  خدا  در  بحث  هاى  گذشته  خوانده  ایم  که  جزء  ِجزء  وجود   ماهدفى  ،دارد  چشم  براى   هدفى  است،  گوش  براى هدفى  دیگر،  قلب  و  مغز  و  اعصاب  هر  کدام  براى  هدفى  آفریده  شده  ،اند  حتّى  خطوط  سرانگشتان   ماهم  فلسفه  اى دارد.   بنابراین  چگونه  ممکن  است  کل  وجود  ما  بى  هدف  و  فاقد  فلسفه باشد.   و  نیز  در  بحث  هاى  سابق  خواندیم  که  این  هدف  چیزى  جز  تکامل  یافتن  انسان  در  تمام  زمینه  ها  نخواهد بود.     مسلماً  براى  رسیدن  به  این  تکامل  احتیاج  به  برنامه  هاى  آموزشى   وپرورشى  عمیقى  است  که  سراسر  وجود  انسان   را،فراگیرد   و  به  همین  جهت  خداوند   لوه  بر  فطرت  پاک  توحیدى  که  به  انسان  داده،  پیامبران بزرگى  را  با  کتاب  هاى  آسمانى  فرستاده   تارهبرى  این  انسان   رادر  این  مسیر  بر  عهده گیرند.    ضمناً  براى  تکمیل  این  هدف  باید  گاه  گاه  عکس  العمل  گناهان  و  خطاهاى  او  را  به  او  نشان  دهد  و  بر اثر  تخلف  از  فرمان  خدا  با  ناراحتى  هایى  در  زندگى  روبه  رو  شود  به   تاعواقب  زشت   وشوم  اعمال  خویش  آشنا گردد   ورو   بهسوى  خدا   آورد.  و  در  اینجاست  که  قسمتى  از   لها  و  حوادث  ناگوار،  در  واقع رحمت نعمت  الهى است.    همان  گونه  کهقرآن  کریم  خاطرنشان  مى  کند:  (  ظهر  الفساد  فى  البر  و  البحر  بما  کسبت  ایدى  الناس لیذیقهم  بعض  الذى  عملوا  لعلهم  یرجعون);(1)  «  فساد  در  خشکى  و  دریا  به  خاطر  اعمال  مردم  آشکار  شد خدا  مى  خواهد  نتیجه  قسمتى  از  اعمال  آنها  را  به  آنها  بچشاند  شاید  بیدار  شوند  و  به  سوى  او  باز  گردند».   با  توجّه  به  آنچه  در  با  ال  گفتیم  حوادث  دردناک  را  مصداق«شر  »  دانستن  و  از  آنها  به«ب  ل  »  تعبیر  کردن،  و آن   را  بر   لف  عدالت  الهى  شمردن  بسیار  دور  از  منطق  و  دلیل  و  عقل  است،  چرا  که  هر  قدر  در  این مسئله  باریک  تر  مى  شویم   بهفلسفه  هاى  بیشترى  دست  مى یابیم.      1.   سوره  نساء،  آیه10.   1.   سوره  روم،  آیه41.    فکر  کنید  و  پاسخ  دهید  1-  هدف  آفرینش  ما  چیست؟  و  از  چه  راه  مى  توان   بهآن  رسید؟  2-  چگونه  انسان  به  وسیله  مشک  لت  آبدیده  و  مقاوم  مى  شود؟  3-  آیا  کسانى  را  دیده  اید   یادر  تاریخ  خوانده  اید  که  آنها  در  لبه  لى  سختى  ها  بزرگ  شده  به   ومقام  هاى  مهمّى  رسیده  باشند؟  شرح  حال  آنها   رابازگو کنید.   4-  قرآن  درباره  عکس  العمل  گناهان   ماچه  مى  گوید؟  5-  چه  افرادى  از  حوادث  تلخ  و  ناگوار  نتیجه  مثبت  مى  گیرند   وچه  افرادى  نتیجه  منفى؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۲۹
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی