تفسیرقران:سوره بقره؛آیه136
«١٣٦»قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسى وَ عِیسى وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (اى مسلمانان!)بگویید:ما به خدا ایمان آوردهایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط(که پیامبرانى از نوادگان یعقوبند)و آنچه به موسى و عیسى و پیامبران دیگر از طرف پروردگارشان نازل شده است،(ایمان آوردهایم.و)ما بین هیچیک از آنها جدایى قائل نیستیم(و میان آنان فرق نمىگذاریم و)در برابر خداوند تسلیم هستیم.
نکتهها:
این آیه به مسلمانان دستور مىدهد که به مخالفان خود بگویند:ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ و آنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم و خود محورىها و یا تعصّبات نژادى،باعث نمىشود که ما برخى از آنها را بپذیریم و بعضى دیگر را نفى کنیم.ما به همه انبیاى الهى،چه آنهایى که قبل از ابراهیم علیه السلام آمدهاند،همانند آدم،شیث،نوح،هود،صالح و چه آنهایى که بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان،یحیى و زکریا،ایمان داریم و هر پیامبرى که دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حکم عقل او را مىپذیریم.
«اسباط»جمع«سبط»به معناى نواده است و مراد از آن دوازده تیره و قبیله بنى اسرائیل مىباشد که از دوازده فرزند یعقوب به وجود آمده و در میان آنان پیامبرانى وجود داشته است.
جمله« وَ ما أُوتِیَ مُوسى وَ عِیسى »یعنى هرچه به آن دو پیامبر نازل شده قبول داریم،نه هرآنچه نزد شماست و لذا نفرمود:«و ما اوتیتم».بنابراین اگر در برابر دعوت شما که مىگویید:
«کُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى» و راه نجات را در مسیحى یا یهودى بودن مىدانید،مىایستیم به دلیل وجود انحراف و خرافاتى است که در دین خدا ایجاد کردهاید وگرنه ما تورات و انجیل واقعى را که در آنها بشارت ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله آمده است قبول داریم.
پیامها:
١-ایمان به همهى انبیا و کتابهاى آسمانى لازم است. «آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ...»
کفر به بعضى از انبیا،کفر به همهى آنهاست.مسلمان واقعى کسى است که به تمام انبیاى الهى،ایمان داشته باشد.
٢-ما به آنچه بر موسى و عیسى علیهما السلام نازل شده ایمان داریم،نه آنچه امروز به نام تورات و انجیل وجود دارد. «وَ ما أُوتِیَ مُوسى وَ عِیسى»
٣-تسلیم عملى،در کنار ایمان قلبى لازم است. «آمَنّا بِاللّهِ... نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»