تفسیرقران:سوره بقره؛ایه121
«١٢١»اَلَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ
کسانى که به آنها کتاب آسمانى دادهایم و آن را چنان که سزاوارِ تلاوت است تلاوت مىکنند،آنان به آن(قرآن یا پیامبر)ایمان مىآورند و کسانى که به آن کافر شوند،آنان همان زیانکارانند.
نکتهها:
در برابر یهودیان و مسیحیانى که به سبب لجاجت و سرکشى مورد انتقاد قرار گرفتند، گروهى از آنان مورد تمجید و قدردانى خداوند قرار گرفتهاند.آنان کسانى هستند که به کتابهاى آسمانى مراجعه کرده و نشانههاى ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را در آن دیده و به او ایمان مىآورند. در تفسیر اطیب البیان آمده است:مراد از«کتاب»در این آیه،قرآن و مخاطب مسلمانانى هستند که در قرائت قرآن،حقّ تلاوت را ادا نموده و به پیامبر صلى الله علیه و آله ایمان آوردهاند.تفسیر المیزان نیز این معنى را احتمال داده است.
روایتى دربارهى آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده،که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است:١.ترتیل آیات.٢.تفقّه در آیات.٣.عمل به آیات.٤.امید به وعدهها.
٥.ترس از وعیدها.٦.عبرت از داستانها.٧.انجام اوامر الهى.٨.ترک نواهى.در پایان روایت نیز امام صادق علیه السلام فرمود:حقّ تلاوت تنها حفظ آیات،درس حروف،قرائت و تجوید نیست.و بر اساس روایات،کسانى که حقّ تلاوت قرآن را ادا مىکنند،تنها امامان معصوم مىباشند. ١
پیامها:
١-حقّ تلاوت،در تلاوت با صوت زیبا و رعایت نکات تجوید خلاصه نمىشود،بلکه ملاک،ایمان و عمل است. «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ»
٢-کسى که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود،زیانکار واقعى است. «فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ»