اعتقادات(۶ ):دومین راه برای خداشناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
دومین راه برای خداشناسی:
راهى از برون با یک نگاه ساده به جهانى که در آن زندگى مى کنیم بهاین حقیقت مى رسیم که جهان هستى درهم و برهم نیست، بلکه تمام پدیده ها بر خط سیر معینى در حرکتند و دستگاه هاى جهان همچون لشکر انبوهى هستند که بهواحدهاى منظم تقسیم شده و به سوى مقصد معینى در حرکتند. نکات ذیل مى تواند هر ابهامى رادر این زمینه برطرف سازد:
1- براى پدید آمدن و باقى ماندن هر موجود زنده اى باید یک سلسله قوانین و شرائط خاص دست به دست هم بدهند مث ال براى پدید آمدن یک درخت: زمین، آب و هواى مناسب و حرارت معین لزم است که دانه را بکاریم و خوب تغذیه و تنفس کند، سبز شود و رشد نماید. در غیر این شرائط رشد آن ممکن نیست، انتخاب این شرائط و فراهم کردن این مقدمات نیاز به عقل و علم و دانش دارد. * * * 2- هر موجودى اثرى مخصوص به خود دارد، آب و آتش هر کدام اثرى مخصوص به خود دارند که از آنها جدا نمى شود وهمواره ازقانون ثابتى پیروى مى کنند. * * * 3- تمام اعضاى موجودات زنده با یکدیگر همکارى دارند، به عنوان نمونه همین بدن انسان که خود عالمى است، در وقت عمل تمام اعضایش خود آگاه و ناخودآگاه با هماهنگى خاصّى کار مى ،کنند مث ال اگر خطرى پیش آید همگى براى دفاع بسیج مى ،شوند این ارتباط وهمکارى ،نزدیک نشانه دیگرى ازنظم در جهان هستى است. * * * 4- یک نگاه به صحنه جهان آشکار مى سازد که تن نهها اعضا وپیکر یک موجود زنده بلکه تمام موجودات مختلف جهان نیز هماهنگى مخصوصى با هم دارند، مث ال براى پرورش موجودات زنده آفتاب مى ،تابد ابر مى ،بارد نسیم ،مىوزد وزمین ومنابع زمینى نیز کمک مى ،کنند این ها نشانه وجود یک نظام معیّن در عالم هستى است. رابطه«نظم » و«عقل» زیرا انسان هر کجا نظم و حساب و قوانین ثابتى دید مى داند که در کنار آن مبدأ علم و قدرتى را باید جستوجو کند، و در این درک وجدانى خود نیاز چندانى به استد لل نمى بیند. او مى داند هرگز یک آدم نابینا وبى سواد نمى تواند باماشین تایپ یک انشاءِ خوب، یا یک مقاله اجتماعى و انتقادى بنویسد; و هرگز یک کودک دوساله نمى تواند باگردش دادن نامنظم قلم روى ،کاغذ تابلوى زیبا وپرارزشى به وجود آورد; بلکه اگر مایک انشاء خوب یامقاله باارزشى رادیدیم مى دانیم آدم با سواد و با عقل و هوشى آن را به وجودآورده، و یا اگر در یکى از موزه ها تابلوى بسیار زیبا وجالبى رامشاهده کردیم شک نخواهیم کرد که دست نقّاش هنرمند و چیره دستى در اینجاد آن به کار رفته; اگر چه هرگز آن نویسنده و نقّاش هنرمند را ندیده باشیم. بنابراین هرجا دستگاه منظمى است در کنار آن هم عقل وهوشى وجود دارد و هر قدر آن دستگاه بزرگ ،تر دقیق تر وجالب تر باشد علم وعقلى که آن راایجاد کرده است به همان نسبت بزرگ تر خواهد بود. گاهى براى اثبات این موضوع که هر دستگاه منظم نیاز به مبدأ عقل و دانش دارد از«حساب احتما لت » که در ریاضیات عالى از آن بحثشده کمک گرفته مى شود از واین راه اثبات مى کنند که مث ال یک فرد بى سواد اگر بخواهد بهوسیله ماشین تایپ، با فشار دادن روى دکمه هاى ماشین; ر از وى تصادف، یک مقاله یا یک قطعه شعر را تایپ کند، مطابق حساب احتما لت میلیاردها سال طول مى کشد که حتى عمر کره زمین براى آن کافى نیست (براى توضیح بیشتر بهکتاب آفریدگار جهان یا کتاب در جستوجوى خدا مراجعه نمایید) قرآن مجید مى گوید: ( سنریهم آیاتنا فى لفاق و فى انفسهم حتى یتبین لهم انه الحق او لم یکف بربک انه على کل شىء شهید);(1) ما نشانه هاى خود رادر نظام ،آفرینش در سراسر جهان در درون وجود خود انسان ها بهآنها نشان مى دهیم تابدانند اوبر حق ،است آیا براى اثبات وجود او همین کافى نیست که او عالم به اسرار همه چیز است». * * * 1. سوره فصلّت، آیه65. فکر کنید و پاسخ دهید :
1- چند مثال (غیر از آنچه در درس گفته شد) براى دستگاه هاى صنعتى که ازمشاهده آنها پى بهوجود یک سازنده عالم وآگاه مى بریم بزنید. 2- فرق میان«آفاق » و«انفس »چیست؟ مثال هایى ازنشانه هاى خدا در آفاق ودر انفس بیان کنید.
فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس
https://98share.com/