تفسیرقرآن :سوره آل عمران ؛ آیه 58 و 59
«٥٨»ذلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیاتِ وَ الذِّکْرِ الْحَکِیمِ
(اى پیامبر!)آنچه بر تو مىخوانیم،آیهها و اندرز حکمتآمیز است.
پیامها:
١-براى رهبرى صحیح،علم و حکمت(نشانههاى الهى و بیان حکیمانه و مستدل)لازم است. «اَلْآیاتِ وَ الذِّکْرِ الْحَکِیمِ»
«٥٩»إِنَّ مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ
همانا مَثلِ(آفرینش)عیسى نزد خداوند،همچون مَثلِ(آفرینش)آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود:باش،پس موجود شد.
نکتهها:
گروهى از مسیحیان وارد مدینه شده و به حضور پیامبر صلى الله علیه و آله رسیدند.آنان در گفتگو با پیامبر صلى الله علیه و آله ولادت عیسى علیه السلام را بدون داشتن پدر،نشانه و دلیل الوهیّت او عنوان کردند.
این آیه نازل شد و جواب آنان را چنین بیان نمود:اگر تولّد بدون پدر،دلیل خدا یا فرزند خدا بودن است،خلقت حضرت آدم که مهمتر است،چون نه پدر داشت و نه مادر.پس چرا شما حضرت آدم را خدا یا فرزند خدا نمىدانید؟! پیامها:
١-مخالفان را از همان راهى که پذیرفتهاند،به حقّ دعوت کنیم.مسیحیان پذیرفتهاند که آدم مخلوق خداست، بااینکه پدر و مادر نداشت. «مَثَلَ عِیسى...
کَمَثَلِ آدَمَ»
٢-استناد به تاریخ و تجربههاى گذشته و ارائه نمونههاى عینى بهترین راه دعوت است. «إِنَّ مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ»
٣-قدرت خداوند در خلقت،محدود نیست. «کُنْ فَیَکُونُ»