تفسیرقرآن: سوره آل عمران ؛ آیه 44
«٤٤»ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ
اینها از خبرهاى غیبى است که ما به تو وحى مىکنیم،حال آنکه تو نزد آنان نبودى،آنگاه که قلمهاى خود را(براى قرعهکشى)مىافکندند تا( بهوسیله قرعه معلوم شود که کدامیک)کفالت مریم را برعهده بگیرد و نزد آنها نبودى آنگاه که (براى گرفتن سرپرستى مریم)با هم کشمکش مىکردند.
نکتهها:
همان گونه که اشاره شد،پیش از تولّد مریم،مادرش نذر کرده بود که فرزندش خادم بیتالمقدّس باشد.لذا پس از تولّد،نوزاد را در پارچهاى پیچیده به مسجد آورد و به بزرگان بنى اسرائیل گفت:این کودک نذر مسجد است.چون این مادر از خانوادهاى بزرگ و محترم بود،براى سرپرستى این نوزاد،نزاع سختى ١در گرفت و بنا بر قرعه شد.
پیامها:
١-انبیا از طرف خدا بر گوشهاى از غیب آگاه مىشوند. «مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ» یکى از جلوههاى اعجاز قرآن،گزارشات غیبى و نقل نهفتههاى تاریخ است.
٢-برخى حکایتهاى قرآن،تنها از طریق وحى براى رسول خدا کشف شد و قبل از آن نه در کتابى بود و نه در سینهاى. «مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ»
٣-یکى از راههاى شناخت تاریخ پیشینیان،وحى است. «ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ»
٤-یکى از راههاى حلّ اختلاف،قرعه است. «یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ» امام باقر علیه السلام فرمود:
اوّلین کسى که مورد قرعه قرار داده شد مریم علیها السلام بوده،و این قرعهکشى در زمان یتیمى آن حضرت بوده است. ٢٥-یک گذشت از مادر و این همه کرامت براى فرزند. «نَذَرْتُ... أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ» مادرِ مریم با آنکه سالها صاحب فرزند نمىشد،ولى به خاطر نذرى که کرده است از فرزند دلبندش مىگذرد،و در مقابل بزرگان بنى اسرائیل براى سرپرستى او سر و دست مىشکنند.
٦-بزرگان،در قبول مسئولیّتهاى مقدّس با هم رقابت مىکنند. «أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ»