تفسیرقرآن:سوره آل عمران؛آیه 23
«٢٣»أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ یُدْعَوْنَ إِلى کِتابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلّى فَرِیقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ
آیا ندیدى کسانى را که از کتاب آسمانى(تورات و انجیل)بهرهاى داده شدند،چون به کتاب الهى دعوت مىشوند تا میانشان حکم کند،(و به اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان(با علم و آگاهى)از روى اعراض روى بر مىگردانند؟
نکتهها:
در تفاسیر آمده است که زن و مردى از یهود،با داشتن همسر مرتکب زنا شدند.آنان مىبایست طبق قانون تورات سنگسار مىشدند،ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند تا از اجراى دستور تورات بگریزند.آنها نزد پیامبر اسلام آمدند تا ایشان حکم کنند، آن حضرت نیز فرمان سنگسار داده و فرمودند:حکم اسلام نیز همانند حکم تورات است.
آنها منکر حکم تورات شدند.
ابن صوریا که از علماى یهود بود،از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند.ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود،هنگام خواندن آیات تورات،دستش را روى جملاتى مىگذاشت تا آیهى سنگسار دیده نشود.عبد اللّه بن سلام که در آن روز از علماى یهود بود و در آن جلسه حضور داشت،ماجرا را فهمید و موضوع را برملا کرد. ١
این آیه هشدارى به مسلمانان است که مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون قرآن،از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید.
پیامها:
١-کتاب قانون و داورى و قضاوت،کتاب آسمانى است. «یُدْعَوْنَ إِلى کِتابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ»
٢-اسلام،دین انصاف و احترام به دیگران است.از علماى دیگر ادیان دعوت مىکند تا کتاب خودشان را داور قرار دهند. «یُدْعَوْنَ إِلى کِتابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ»
٣-همهى علماى اهل کتاب بد نبودند. «یَتَوَلّى فَرِیقٌ مِنْهُمْ»
٤-خطرناکتر از روىگردانى،قصد اعراض و لجاجت است. «یَتَوَلّى... مُعْرِضُونَ»
٥-قانون باید در مورد همهى افراد،مساوى اجرا شود.(با توجّه به شأن نزول)