تفسیرقرآن:سوره آل عمران؛آیه 15
«١٥»قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ
بگو:آیا شما را به بهتر از اینها(که محبوب شماست)خبر دهم؟براى کسانى که تقوا داشته باشند،نزد پروردگارشان باغهایى(بهشتى)است که از زیر(درختان)آن نهرها جارى است.براى همیشه در آنجا(بهرهمند) هستند و همسرانى پاک(خواهند داشت)و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مىشود)و خداوند به حال بندگان بیناست.
نکتهها:
در آخرین جمله از آیهى قبل خواندیم که عاقبتِ نیک نزد خداوند است؛ «وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» این آیه،سیمایى از بهشت نیکوکاران را ترسیم مىکند.
پیامها:
١-در دعوت مردم به حق،آنان را به مقایسهى دنیا و آخرت دعوت کنیم. «قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ...»
٢-دوام و ثباتِ بهشت و رضایت خداوند کجا و لذائذ موقّت و ناپایدار دنیا کجا؟ «ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا... قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ»
٣-افراد با تقوا،شیفتۀ زرق و برق دنیا نمىشوند. «لِلَّذِینَ اتَّقَوْا» در این آیه،در مقابل «لِلنّاسِ» در آیهى قبل به کار رفته است. ٤-ملاک رسیدن به نعمتهاى آخرت،تقواست. «لِلَّذِینَ اتَّقَوْا»
٥-تشویق باید هماهنگ با خواستههاى طبیعى و فطرى باشد.«أنهار،أزواج،خالدین»
٦-پاکدامنى و پاکیزگى،برترین ارزش است. «أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ»
٧-لذّتهاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست،رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رِضْوانٌ مِنَ اللّهِ»
٨-تقوا تنها در ادعا نباشد،خداوند بصیر و داناست. «وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»