عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره آل عمران؛آیه 14

سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

«١٤»زُیِّنَ‌ لِلنّاسِ‌ حُبُّ‌ الشَّهَواتِ‌ مِنَ‌ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ‌ وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ‌ مِنَ‌ الذَّهَبِ‌ وَ الْفِضَّةِ‌ وَ الْخَیْلِ‌ الْمُسَوَّمَةِ‌ وَ الْأَنْعامِ‌ وَ الْحَرْثِ‌ ذلِکَ‌ مَتاعُ‌ الْحَیاةِ‌ الدُّنْیا وَ اللّهُ‌ عِنْدَهُ‌ حُسْنُ‌ الْمَآبِ‌ 
عشق و علاقه به زنان و فرزندان و اموال زیاد از طلا و نقره و اسبان ممتاز و چهارپایان و کشتزارها که همه از شهوات و خواسته‌هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است،(در حالى که)اینها بهره‌اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیکو تنها نزد خداوند است. 
نکته‌ها: 
«قَناطیر»جمع«قِنطار»به معناى مال زیاد است و آمدن کلمه‌ى«مُقَنطرة»به دنبال آن، براى تأکید بیشتر است.نظیر اینکه بگوییم:آلاف و الوف،هزاران هزار. 
«خَیل»به معناى اسب و اسب سوار،هر دو آمده است و«مُسَوّمة»یعنى نشان‌دار.اسب‌هایى که به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى که مى‌دیدند،داراى برجستگى‌هاى خاصّى مى‌شدند،به آنها«خیل مسومة»مى‌گفتند. 
جلوه کردن دنیا در نظر انسان،گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‌گیرد.از طریق اوهام شخصى: «یَحْسَبُونَ‌ أَنَّهُمْ‌ یُحْسِنُونَ‌ صُنْعاً» ١و «فَرَآهُ‌ حَسَناً» ٢و از سوى شیطان: «زَیَّنَ‌ لَهُمُ‌ الشَّیْطانُ‌ أَعْمالَهُمْ‌» ٣و از طرف اطرافیان متملّق «زُیِّنَ‌ لِفِرْعَوْنَ‌ سُوءُ عَمَلِهِ‌» ٤
مصادیق جلوه‌هاى دنیا که در آیه ذکر شده،با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‌تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد.طلا و نقره،کنایه از ثروت‌اندوزى،و اسب کنایه از مرکب و وسیله‌ى نقلیّه است. 
سؤال: بااینکه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «اَلْمالُ‌ وَ الْبَنُونَ‌ زِینَةُ‌ الْحَیاةِ‌ الدنیا» ١پس چرا این آیه در مقام انتقاد است‌؟ 
پاسخ:زینت بودن چیزى،غیر از دلبستگى به آن است.در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است که از آن به «حُبُّ‌ الشَّهَواتِ‌» تعبیر مى‌کند. 
کلمه‌ى«بَنین»شامل دختران نیز مى‌شود،نظیر اینکه مى‌گوییم:عابران محترم از پیاده‌رو حرکت کنند که شامل زنان عابر نیز مى‌شود. 
امام صادق علیه السلام با استناد به «حُبُّ‌ الشَّهَواتِ‌ مِنَ‌ النِّساءِ...» فرمودند:مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى‌برند...اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نکاح تمایل دارند تا خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها. ٢
این روایت حکمت تقدّم«النّساء»را بر دیگر موارد بیان مى‌کند. 
پیام‌ها: 
١-علاقه‌ى طبیعى به مادّیات،در نهاد هر انسانى وجود دارد،آنچه خطرناک است،فریب خوردن از زینت‌ها و جلوه‌هاى آن و عدم کنترل دلبستگى‌هاست. «زُیِّنَ‌ لِلنّاسِ‌...» 
٢-جلوه‌ى دنیا براى مردمِ‌ عادّى است،نه افراد فرزانه. «زُیِّنَ‌ لِلنّاسِ‌» چنانکه در نظر همسر فرعون که فرزانه‌ى تاریخ است،کاخ و طلاى او بى‌ارزش است. 
«نَجِّنِی مِنْ‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ عَمَلِهِ‌» ٣
٣-علاقه‌ى بیش از حدّ به زن و فرزند،بیش از هر چیز مایه‌ى دلبستگى انسان به دنیا مى‌گردد. «حُبُّ‌ الشَّهَواتِ‌ مِنَ‌ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ‌» 
٤-مراقب باشیم که زینت‌ها و جلوه‌هاى دنیا،مقدّمه‌ى غفلت از آخرت است. 
«زُیِّنَ‌ لِلنّاسِ‌... وَ اللّهُ‌ عِنْدَهُ‌ حُسْنُ‌ الْمَآبِ‌» 
٥-یکى از عوامل بدعاقبت شدن،شیفتگى و دلبستگى به دنیاست.زیرا عاقبت نیکو تنها نزد خداست. «زُیِّنَ‌ لِلنّاسِ‌... وَ اللّهُ‌ عِنْدَهُ‌ حُسْنُ‌ الْمَآبِ‌» ٦-یکى از شیوه‌هاى تربیتى،تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلِکَ‌ مَتاعُ‌ الْحَیاةِ‌ الدُّنْیا وَ اللّهُ‌ عِنْدَهُ‌ حُسْنُ‌ الْمَآبِ‌» 
٧-بهترین راه براى کنترل علائق مخرّب،مقایسه آن با الطاف جاودانه‌ى الهى است. «وَ اللّهُ‌ عِنْدَهُ‌ حُسْنُ‌ الْمَآبِ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۷
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی