عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره آل عمران؛آیه 21

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

«٢١»إِنَّ‌ الَّذِینَ‌ یَکْفُرُونَ‌ بِآیاتِ‌ اللّهِ‌ وَ یَقْتُلُونَ‌ النَّبِیِّینَ‌ بِغَیْرِ حَقٍّ‌ وَ یَقْتُلُونَ‌ الَّذِینَ‌ یَأْمُرُونَ‌ بِالْقِسْطِ‍‌ مِنَ‌ النّاسِ‌ فَبَشِّرْهُمْ‌ بِعَذابٍ‌ أَلِیمٍ‌ 
براستى کسانى که به آیات خداوند کفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌کشند و کسانى از مردم را که فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌کشند،پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. 
نکته‌ها: 
در تفاسیر کبیر و مجمع البیان و قرطبى مى‌خوانیم:بنى اسرائیل در اول روز آنهم در یک ساعت،چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یک‌صد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‌ى شهادت رساندند. 
البتّه ناگفته پیداست که در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله گروهى که انبیا را شهید کنند نبودند،ولى چون زنده‌ها به کار گذشتگان و نیاکان خود راضى بودند،خداوند در این آیه،کسانى را که به خاطر رضایت قلبى،شریک جرم نیاکان هستند،با خطاب«بشّرهم»مورد انتقاد و تهدید قرار داده است. 
سؤال:از شرایط‍‌ وجوب امربه‌معروف و نهى از منکر آن است که خطرى در کار نباشد،ولى در این آیه از کسانى که براى نهى از منکر تا پاى جان ایستاده‌اند،ستایش شده است،علّت چیست‌؟ 
پاسخ:اوّلاً:شرایط‍‌ افراد و نوع معروف و منکر تفاوت مى‌کند؛گاهى منکر،حکومت یزید است که امام حسین علیه السلام براى نهى از آن به کربلا مى‌رود و شهید مى‌شود،مى‌فرماید:هدف من از این حرکت و قیام،امربه‌معروف و نهى از منکر است،امّا گاهى منکر در این حدّ نیست، بلکه گناهى است که باید میان خطر و مفسدۀ گناه و از دست دادن مال و جان و آبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل کرد. 
ثانیاً:شاید مراد از کسانى که در این آیه مورد ستایش قرار گرفته‌اند آنهایى باشند که خود پیش‌بینى شهادت نمى‌کردند،ولى ستمکاران آنان را به شهادت رساندند. 
پیام‌ها: 
١-از اعتقادات انحرافى و کفرآمیز،اعمال خطرناکى همانند قتل و کشتار انبیا سر مى‌زند. «یَکْفُرُونَ‌ بِآیاتِ‌ اللّهِ‌ وَ یَقْتُلُونَ‌ النَّبِیِّینَ‌...» 
٢-در شرایطى،اظهار حقّ‌ لازم است؛اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. 
٣-دشمنان براى مقابله با حق،دست به کشتن پیامبران مى‌زنند. «یَقْتُلُونَ‌ النَّبِیِّینَ‌» 
٤-گاهى طاغوت‌ها براى کشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات،کار خود را حقّ‌ جلوه مى‌دهند. «بِغَیْرِ حَقٍّ‌» 
٥-نام کسانى که به عدالت دعوت مى‌کنند و آمرین به معروف و ناهیان از منکر، در ردیف انبیا برده شده است.لذا کیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فَبَشِّرْهُمْ‌ بِعَذابٍ‌ أَلِیمٍ‌» 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۴
محمدرضا زارع

نظرات  (۱)

تبریک میگم بابت وب مفید و جذابتان واقعا از مطالبتون لذت بردم

راستی چرا از این سرویس های ارتقا رتبه سامانه شیک رنک استفاده نمی کنید ؟
 
پکیچ افزایش ورودی گوگل
 
پکیچ رپورتاژ اگهی
 
پکیج بک لینک
پاسخ:
خواهش میکنم
متشکرم از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی