عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقرآن:سوره آل عمران ؛آیه 1

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۲۰ ق.ظ

سیماى سوره‌ى آل عمران 


سوره آل عمران داراى دویست آیه است و آیات آن از یک نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند.این سوره در مدینه نازل شد و نزول آن زمانى بود که نداى دعوت اسلام در جهان آن روز بلند و دشمنان حساس و گوش‌به‌زنگ شده بودند. 
چنانکه در تفسیر المیزان آمده است،عدّه‌اى از مسیحیان منطقه‌ى نجران، براى شنیدن سخنان پیامبر به مدینه آمدند که هشتاد و چند آیه اوّل این سوره براى توضیح معارف اسلام به آنان یکجا نازل گردید و با ماجراى مباهله به انجام رسید. 
همچنین ماجراى جنگ احد و دعوت مسلمانان به صبر و پایدارى،در این سوره مطرح شده است.نام این سوره براساس آیات ٣٣ و ٣٥ آن مى‌باشد که ماجراى تولّد مریم فرزند عِمران را بیان مى‌دارد.لذا مراد از آل عمران در این سوره،حضرت مریم علیها السلام و حضرت عیسى علیه السلام مى‌باشند،گرچه نام پدر حضرت موسى نیز،عمران بوده است.

 

 

بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِیمِ‌ 
به نام خداوند بخشنده‌ى مهربان 

 

«١»الم 
الف لام میم. 

 

نکته‌ها: 
در جلد اوّل تفسیر نور،درباره‌ى آیه‌ى «بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِیمِ‌» گفته شد که آن از جایگاه خاصّى برخوردار و خود آیه‌اى مستقل است.گفتن آن در اوّل هر کار سفارش شده و تکرار آن در ابتداى هر سوره،نشانه‌ى اهمیّت آن است.«بسم الله»مخصوص اسلام نیست و بعضى از پیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت به کار برده‌اند.اینکه «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» با حرف«باء»شروع شده که به معناى استمداد و کمک‌خواهى است،نشانه‌ى آن است که بدون خواست و اراده او هیچ کارى صورت نمى‌گیرد. 
استعانت از خدا،یعنى کمک گرفتن از تمام صفات او.خداوند رحمان و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست،رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان.آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مکان خاصّى است و هدفشان از رحم کردن،بازگشت سود آن به خودشان است،نظیر علفى که به حیوان یا دانه‌اى که به مرغ مى‌دهند تا از او بهره‌مند شوند.رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است.پس از چنین خداى رحمان و رحیمى استمداد کنیم و بگوییم:« بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِیمِ‌» 
چنانکه در سوره‌ى بقره ذکر شد «الم» از حروف مقطعه است.شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد که بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش.امام صادق علیه السلام فرمودند:«الم»در اوّل سوره آل عمران،رمز این جمله است:«انا الله المجید»یعنى منم خداى مجید. ١و یا اعلام این موضوع باشد که قرآن،کلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته،ولى با این حال معجزه است.اگر شما هم مى‌توانید از همین حروف،کتابى همچون قرآن بیاورید.همان گونه که قدرت الهى از خاک،انسان مى‌آفریند ولى بشر از خاک، سفال و آجر و کوزه مى‌سازد.این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است. 
حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره،آل عمران،عنکبوت،روم،لقمان و سجده آمده است. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۳
محمدرضا زارع

نظرات  (۱)

۰۳ دی ۹۸ ، ۰۸:۳۰ تبلیغات رایگان
پاسخ:
سلام علیکم
متشکرم
اگر که زحمتی نیست ابتدا شما وبلاگ بنده را در سایت خود قرار دهید، سپس به بنده اطلاع دهید تا من هم اقدام کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی