عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عصر ظهور

موسسه مجازی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نویسند و گردآورنده مطالب : محمد رضا زارع
#نشر مطالب باذکر نشانی این وبلاگ بلامانع است!
_____________________

حدیث روز:

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مِنَ الْخَیْرِ مَا یُعَجَّلُ
اصول کافى جلد3 صفحه: 212 روایة:4

ترجمه :
رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدا کارهاى خیر، زود انجام شده را دوست دارد.

__________________________
*دوستان مارا در لینک زیر حتما دنبال کنید.*

دوستانی که بنده را دنبال میکنند، در صورتی که آدرس سایتشان نیز در فهرست دنبال کنندگانمون ثبت باشه و لینک دنبال کردن هم داشته باشند دنبال خواهند شد


تفسیرقران:سوره بقره؛ایه93

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲ ب.ظ

«٩٣»وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ‌ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ‌ الطُّورَ خُذُوا ما آتَیْناکُمْ‌ بِقُوَّةٍ‌ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ أُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ‌ الْعِجْلَ‌ بِکُفْرِهِمْ‌ قُلْ‌ بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ‌ بِهِ‌ إِیمانُکُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ مُؤْمِنِینَ‌ 

و(یاد کنید)آنگاه که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فراز شما بالا بردیم(و گفتیم:)دستوراتى که به شما داده‌ایم،محکم بگیرید و گوش دهید (و عمل کنید.امّا آنان)گفتند:شنیدیم و نافرمانى کردیم،و به سبب کفرشان به(پرستش)گوساله دل‌باختند.بگو اگر ادّعاى ایمان دارید، (بدانید که)ایمانتان شما را به بد چیزى فرمان مى‌دهد. نکته‌ها: 

آخرین حرف یهودیان این بود که اگر پیامبرى از بنى اسرائیل نباشد،به او ایمان نمى‌آوریم و تنها کتابى را که بر خودمان نازل شده باشد،قبول داریم. 

قرآن چند نمونه از دروغهاى آنها را بیان مى‌کند:نمونه اوّل در آیه قبل بود که فرمود:شما اگر در این ادّعا راستگو هستید،پس چرا به موسى پشت کرده و به سراغ گوساله‌پرستى رفتید؟! نمونه دوّم همین آیه است که مى‌فرماید:از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالاى سر شما قرار دادیم و گفتیم:با کمال قدرت قوانین آسمانى تورات را بگیرید و گوش داده و عمل کنید،امّا شما گفتید:ما قوانین را مى‌شنویم،ولى عمل نمى‌کنیم.حال اگر به قرآن و پیامبر اسلام ایمان نمى‌آورید به این بهانه که محمد صلى الله علیه و آله از ما نیست و قرآن بر بنى اسرائیل نازل نشده است،پس چرا با موسى و تورات او آن‌چنان برخورد کردید؟! 

قرآن راز عدم اعتقاد آنان را چنین بیان مى‌کند:آنها به خاطر کفرشان،دلهایشان از علاقه به گوساله سیراب شده و جایى براى تفکّر و ایمان نمانده بود. 

اگر بنى اسرائیل در ادّعایشان صادق هستند که هرچه بر ما نازل شود به آن ایمان مى‌آوریم، پس این جنایت را که در پرونده‌ى آنان هست،چگونه توجیه مى‌کنند؟آیا گوساله‌پرستى، پیامبرکشى و پیمان‌شکنى،جزو ایمان است‌؟! 

پیام‌ها: 

١-میثاق گرفتن،یکى از عوامل و انگیزه‌هاى عمل است. «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ‌» 

٢-حفظ‍‌ دست‌آوردهاى انقلاب الهى،هرچند به قیمت تهدید باشد،لازم است. 

«رَفَعْنا فَوْقَکُمُ‌» 

٣-انجام احکام و دستورات الهى،نیازمند قدرت،جدّیّت،عشق و تصمیم است و با شوخى و تشریفات،سازگارى ندارد.دیندارى،با ضعف و مسامحه و سازشکارى سازگار نیست. «خُذُوا ما آتَیْناکُمْ‌ بِقُوَّةٍ‌» 

٤-عشق و علاقه‌ى مُفرِط‍‌،خطرناک است.اگر دل انسان از علاقه به چیزى پر شود،حاضر نمى‌شود حقایق را بپذیرد. ١«أُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ‌ الْعِجْلَ‌» 

٥-رفتار،بهترین بیانگر افکار و عقاید انسان است. «بِئْسَما یَأْمُرُکُمْ‌ بِهِ‌ إِیمانُکُمْ‌» 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۱۴
محمدرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی